Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sosiaalipedagoginen orientaatio ja sosiaalipedagogiset työmenetelmät osana Marjalinna-Yhteisön päihdekuntoutusta
Korell, Sanna (2008)
Korell, Sanna
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806262793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200806262793
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus Marjalinna-Yhteisön päihdekuntoutuksessa toteutetusta sosiaalipedagogisesta orientaatiosta ja sosiaalipedagogisista työmenetelmistä, jossa sosiaaliterapeutin työ on keskeisellä sijalla. Tutkimukseni on kvalitatiivinen, persoonani siivittämä tutkimusmatka, joka pohjautuu sosiaalipedagogiseen viitekehykseen.Marjalinna-Yhteisö on yksityinen päihdealan hoitopaikka Punkalaitumella, joka mahdollisti paikkana opinnäytetyöni toiminnan toteuttamisen. Sosiaalipedagogiikan opinto-ni käynnistivät tietoisen toimintani sosiaalipedagogisena innoittajana Marjalinna-Yhteisön sosiaaliterapeuttina. Toimijoina tutkimuksessani, itseni lisäksi, olivat Marjalinna-Yhteisön asiakkaat, jotka tutkimusaineistossani rajattiin vuonna 2007 yli kahden viikon kuntoutusjaksolla olleisiin. Toiminta, johon tutkimuksellani haettiin muutosta, piti sisällään sosiaalipedagogisen ajattelun ja sosiaalipedagogisin työmenetelmin toteutetun päihdekuntoutuksen Marjalinna-Yhteisössä.Toimintatutkimukseni on oma päihdehuollon kehittämishankkeeni, jonka suunnittelusta ja toteutuksesta vastasin. Tutkimuksellani haettiin vastauksia kysymyksiin: 1) Mikä on Marjalinna-Yhteisö, 2) mitä on sosiaaliterapeutin työ Marjalinna-Yhteisössä, 3) mitä tarkoittavat sosiaalipedagoginen orientaatio ja sosiaalipedagogiset työmenetelmät päihdekuntoutuksessa ja 4) kuinka niitä on tuotu esille Marjalinna-Yhteisössä sekä 5) miten Marjalinna-Yhteisön asiakkaat ja työntekijät ovat kokeneet sosiaalipedagogisuuden Marjalinna-Yhteisössä. Oman osallisuuteni ja siitä tekemieni havaintojen tukena sekä tuloksia arvioidessani käytin hyväksi sosiaalipedagogiikan teoriaa ja kirjallisuutta, työkavereiden haastatteluja, asiakkaiden kanssa käymiäni keskusteluja sekä palautettuja asiakaskyselyitä. Pystyin toteuttamaan toimintatutkimukseni onnistuneesti. Sain vastaukset tutkimusongelmiini ja osoitin käyttämieni sosiaalipedagogisten metodien toimivuuden osana Marjalinna-Yhteisön päihdekuntoutusta. Oppimis- ja kehitysmatkallani, Marjalinna-Yhteisön sosiaaliterapeuttina, toteutuivat opiskelemani sosiaalipedagogiikan teorian ja käytännön yhteensovittaminen näkyväksi osaksi Marjalinna-Yhteisön päihdekuntoutusta. Löytämäni sosiaalipedagogisuuden aarre tuli näkyväksi voimavaraksi, jonka hehku jää elämään ja voimannuttamaan Marjalinna-Yhteisöä kehittämishankkeeni päättyessä.