Marketing Strategy in Terms of Promotion and Communication for Energy Drinks in Ghana. Case Company: Sinebrychoff Brewery.
Mwaawaaru, Sarah (2009)
Mwaawaaru, Sarah
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa Sinebrychoff Oy:lle näkemys energiajuomamarkkinoista Ghanassa. Opinnäytetyön perusteella Sinebrychoff Oy voi arvioida mahdollisuutensa aloittaa toiminta energiajuomamarkkinoilla Ghanassa. Tässä opinnäytetyössä pyritään löytämään parhaat ja sopivimmat markkinointi- ja viestintästrategiat eri muuttujille ja viestintävälineille. Työssä otetaan huomioon myös energiajuomien markkinointi- ja viestintästrategioihin liittyvät käytännön näkökulmat. Työssä tutkitaan energiajuomiin liittyviä kulttuurisia ja sosiaalisia kulutustottumuksia ja markkinatietoa Ghanassa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmän avulla hahmotettiin joitakin kulttuurisia ja sosiaalisia uskomuksia, arvoja ja odotuksia, jotka liittyivät tuotemerkin tunnettavuuteen, tuoteuskollisuuteen ja erilaisten markkinoinnin ja viestinnän muuttujien tehokkuuteen. Tutkimusaineistona käytetty kyselylomake jaettiin tuhannelle osallistujalle Kumasin kaupungin alueella Ghanassa. Tämän lisäksi tehtiin seitsemän henkilöä käsittävä testiotanta. Tutkimuksen yhteydessä myös haastateltiin 10 kyselyyn vastannutta henkilöä sekä joitakin ghanalaisia energiajuoma-alan avainhenkilöitä. Kyselylomakkeiden, testiotannan ja haastatteluiden tulokset analysoitiin laadullisen sisällön analyysin menetelmiä hyödyntämällä. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tuotteiden suosittelijoiden mukanaolo markkinoinnissa ja mainonnassa oli kannustava tekijä 61 %:lle vastaajista. Tulokset osoittivat myös, että radio- ja televisiomainonta oli kaikkein toimivinta ja tehokkainta. Muita markkinointimuuttujia olivat muun muassa myynninedistäminen, sponsorointi ja henkilökohtainen myyntityö.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusmenetelmän avulla hahmotettiin joitakin kulttuurisia ja sosiaalisia uskomuksia, arvoja ja odotuksia, jotka liittyivät tuotemerkin tunnettavuuteen, tuoteuskollisuuteen ja erilaisten markkinoinnin ja viestinnän muuttujien tehokkuuteen. Tutkimusaineistona käytetty kyselylomake jaettiin tuhannelle osallistujalle Kumasin kaupungin alueella Ghanassa. Tämän lisäksi tehtiin seitsemän henkilöä käsittävä testiotanta. Tutkimuksen yhteydessä myös haastateltiin 10 kyselyyn vastannutta henkilöä sekä joitakin ghanalaisia energiajuoma-alan avainhenkilöitä. Kyselylomakkeiden, testiotannan ja haastatteluiden tulokset analysoitiin laadullisen sisällön analyysin menetelmiä hyödyntämällä. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että tuotteiden suosittelijoiden mukanaolo markkinoinnissa ja mainonnassa oli kannustava tekijä 61 %:lle vastaajista. Tulokset osoittivat myös, että radio- ja televisiomainonta oli kaikkein toimivinta ja tehokkainta. Muita markkinointimuuttujia olivat muun muassa myynninedistäminen, sponsorointi ja henkilökohtainen myyntityö.