Lapsen motorisen kehityksen arviointi : koulutus Ruununmyllyn päiväkodin henkilökunnalle
Rokkanen, Noora (2009)
Rokkanen, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912157930
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin projektina yhteistyössä Ruununmyllyn päiväkodin kanssa. Projektin tavoitteena oli antaa lisätietoa henkilökunnalle lapsen motoristen taitojen arvioinnista. Lisäksi haluttiin selvittää, onko motoriikkaan liittyvillä koulutuksilla kysyntää jatkossa. Koulutus sisälsi kaksi luentoa lapsen normaalista motorisesta kehityksestä, motorisen kehityksen häiriöistä ja motoristen taitojen arvioinnista. Koulutukseen osallistui sekä lastentarhanopettajia että päivähoitajia. Ensimmäiseen luento-osuuteen osallistui 17 henkilöä ja toiseen 16 henkilöä. Normaalia motorista kehitystä tarkasteltiin kahdesta kuuteen ikävuoteen asti. Käsiteltäviksi motorisen kehityksen viivästymistä aiheuttaviksi häiriöiksi valikoituivat kehityksellinen koordinaatiohäiriö ja sensorisen integraation häiriö. Toista luentoa varten kuvattiin opetusmateriaaliksi Jorvin karkeamotorinen testi 5-vuotiaille. Koulutuksen vaikuttavuutta kartoitettiin palautelomakkeella. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee motorista kehitystä yleisellä tasolla, lapsen motorista kehitystä kahdesta kuuteen ikävuoteen asti ja motorista kehitystä hidastavia häiriöitä. Motorisen kehityksen arviointia käsitellään Jorvin karkeamotorisen testin avulla. Suurin osa henkilökunnasta koki saaneensa koulutuksesta eväitä lapsen motorisen kehityksen arviointiin. Osallistujista enemmistö oli ainakin osittain sitä mieltä, että koulutukselle lapsen motorisista taidoista olisi jatkossa tarvetta. Päiväkodit ovat varteen otettavia paikkoja uusien projektien yhteistyökumppaneiksi. Tulevissa opinnäytetöissä käytännönläheisyyttä projekteihin voisi tuoda esimerkiksi lapsen kokonaisvaltaista kehitystä tukevan liikunnan avulla.