Perehdyttäminen : case: perehdytyskansio Tivoli & Armas Lahteen
Kivineva, Emmi (2013)
Kivineva, Emmi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513170
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehdään perehdytyskansio Lahden keskustassa sijaitsevaan Night People Groupin (NPG) ravintolakokonaisuuteen Tivoliin ja Armakseen. Perehdytyskansio on tehty NPG:n toimeksiantona. Työn tavoitteena on, että perehdytyskansiota voidaan käyttää jatkossa ravintoloiden uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Työn tavoitteena on myös selvittää perehdyttämisen keskeinen merkitys.
Perehdyttäminen on osa henkilöstön kehittämistä. Se on työntekijän tehtäväkohtaista koulutusta ja valmennusta, tavoitteenaan vahvistaa työntekijän valmiuksia suoriutua uusista tai muuttuvista tehtävistä. Perehdyttämistoiminnan tavoitteena on luoda työntekijälle myönteinen asennoituminen yritystä ja sen päämääriä kohtaan.
Opinnäytetyössä on käytetty aineiston hankintamenetelmänä haastattelua. Työssä haastateltiin yksikön ravintolapäällikköä ja vuoropäälliköitä. Haastattelu koettiin tarkoituksenmukaisimmaksi tavaksi kerätä aineistoa, koska se antaa syvällistä tietoa yksiköstä ja sen perehdytyksen nykytilasta.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että kun kaikki perehdytettävät ovat saaneet perehdytyksessä kaikki samat tiedot, pystytään toimimaan yhtäläisten sääntöjen mukaan. Ravintola-alalla työntekijöiden vaihtuvuus on muita aloja huomattavasti suurempi, jolloin laadukkaalla ja onnistuneella perehdyttämisellä työntekijä sitoutetaan kyseiseen organisaatioon.
Tietoperustan avulla laadittu perehdytyskansio soveltuu uusien työntekijöiden perehdyttämiseen suunnitellulla tavalla.
Perehdyttäminen on osa henkilöstön kehittämistä. Se on työntekijän tehtäväkohtaista koulutusta ja valmennusta, tavoitteenaan vahvistaa työntekijän valmiuksia suoriutua uusista tai muuttuvista tehtävistä. Perehdyttämistoiminnan tavoitteena on luoda työntekijälle myönteinen asennoituminen yritystä ja sen päämääriä kohtaan.
Opinnäytetyössä on käytetty aineiston hankintamenetelmänä haastattelua. Työssä haastateltiin yksikön ravintolapäällikköä ja vuoropäälliköitä. Haastattelu koettiin tarkoituksenmukaisimmaksi tavaksi kerätä aineistoa, koska se antaa syvällistä tietoa yksiköstä ja sen perehdytyksen nykytilasta.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että kun kaikki perehdytettävät ovat saaneet perehdytyksessä kaikki samat tiedot, pystytään toimimaan yhtäläisten sääntöjen mukaan. Ravintola-alalla työntekijöiden vaihtuvuus on muita aloja huomattavasti suurempi, jolloin laadukkaalla ja onnistuneella perehdyttämisellä työntekijä sitoutetaan kyseiseen organisaatioon.
Tietoperustan avulla laadittu perehdytyskansio soveltuu uusien työntekijöiden perehdyttämiseen suunnitellulla tavalla.