Keskitetyn työnjohdon malli operatiivisessa ilmoitinlaitetoiminnassa
Laurila, Ari (2022)
Laurila, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052130
Tiivistelmä
Valtakunnallisesti verkottunut Hätäkeskuslaitos on ERICA-tietojärjestelmän myötä luonut uudenlaisen strategian hätäkeskuspalveluiden operatiiviselle toimintamallille. Yhtenäinen hätäkeskustoiminta, jossa kaikki kuusi Suomen hätäkeskusta toimivat verkottuneesti keskenään parantaa valtakunnallista toimintavalmiutta sekä tuo yhdenmukaisuutta palveluiden laatuun. Verkottumisen myötä myös kiinteistöjen paloturvallisuuteen liittyvä ilmoitinlaitetoiminta on muuttunut valtakunnalliseksi. Maantieteellisesti hajautettujen hätäkeskusten välillä on tämän johdosta havaittu haasteita toiminnan yhtenäistämisessä sekä työnjohdollisessa organisoinnissa.
Opinnäytetyössä tutkitaan organisaatiomuutoksen tuomaa vaikutusta viraston henkilöstöön ja yhdistelmätutkimuksen avulla kartoitetaan, tuoko keskitetty työnjohto lisäarvoa ilmoitinlaitetoiminnan eri osa-alueisiin Hätäkeskuslaitoksessa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kaksiosaisella kyselytutkimuksella, jotka toteutettiin vuoden 2021 toukokuun – marraskuun välisenä aikana.
Tutkimustulosten perusteella lähiesimies on selkeästi parantanut organisaation sisäistä viestintää ja nykyisin ilmoitinlaitetoiminnan työnjohdolliset epäselvyydet ovat vähentyneet. Edelleen on kuitenkin havaittavissa hajautetun organisaation tuomat haasteet, jotka näkyvät yhtenäisten toimintatapojen jalkautumisessa sekä vuorovaikutuksen rakentamisessa henkilöstön välillä.
Opinnäytetyössä tutkitaan organisaatiomuutoksen tuomaa vaikutusta viraston henkilöstöön ja yhdistelmätutkimuksen avulla kartoitetaan, tuoko keskitetty työnjohto lisäarvoa ilmoitinlaitetoiminnan eri osa-alueisiin Hätäkeskuslaitoksessa. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kaksiosaisella kyselytutkimuksella, jotka toteutettiin vuoden 2021 toukokuun – marraskuun välisenä aikana.
Tutkimustulosten perusteella lähiesimies on selkeästi parantanut organisaation sisäistä viestintää ja nykyisin ilmoitinlaitetoiminnan työnjohdolliset epäselvyydet ovat vähentyneet. Edelleen on kuitenkin havaittavissa hajautetun organisaation tuomat haasteet, jotka näkyvät yhtenäisten toimintatapojen jalkautumisessa sekä vuorovaikutuksen rakentamisessa henkilöstön välillä.