Osaamisen johtaminen ensihoidossa
Karjalainen, Arto (2022)
Karjalainen, Arto
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204286359
Tiivistelmä
Ensihoitajan työnkuva edellyttää ensihoitajalta laajaa, kokonaisvaltaista osaamisen jatkuvaa kehittämistä ja organisaatioilta osaamisen arviointia ja kehittämistä. Sosiaali- ja terveysalan tehtäviin kohdistuu tulevaisuudessa merkittäviä työn tuottavuuden kasvutavoitteita, mikä heijastuu suoraan tehtävätasojen osaamisvaatimuksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pelastusalan organisaation ensihoitajien kokemuksia ensihoitajien osaamisen johtamisesta sekä käytössä olevista osaamisen johtamisen menetelmistä. Kehittämistehtävänä oli laatia suosituksia ensihoitajien osaamisen johtamisen kehittämiseen. Tavoitteena on antaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselle tietoa osaamisen johtamisen ja johtamisen menetelmien kehittämiseksi
Opinnäytetyö seurasi tutkimuksellisen kehittämistyötä prosessimallia, missä tutkimusprosessi eteni eri kehittämisvaiheiden avulla. Aineisto kerättiin Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitajilta. Ensihoitajien kokemuksia osaamisen johtamisen nykytilasta selvitettiin SWOT-nelikenttää käyttäen. Kokemuksia osaamisen johtamisen menetelmistä kerätiin sähköisellä kyselytutkimuksella. Kyselylomake perustui Dohmerin (1996) teoreettiseen viitekehykseen osaamisen johtamisen menetelmistä.
SWOT-nelikentän avulla saatu tieto analysoitiin sisällön analyysilla. Kyselytutkimuksen aineisto oli valmiiksi analysoitavissa strukturoitujen kysymysten osalta. Avoimien kysymysten osalta aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmää hyödyntäen.
Ensihoitajien kokemusten mukaan osaamisen johtamisen kehittämiseksi huomiota tulisi kiinnittää organisaation osaamisen johtamisen prosessin ja osaamisen johtamisen menetelmien kehittämiseen. Osaamisen johtamisen prosessissa kehittämiskohteiksi nousi osaamisen johtamisen prosessin informaation lisääminen, työilmapiirin ja viestinnän kehittäminen, osaamisen johtamisen resurssien lisääminen ja johtamisen laadun parantaminen, osaamisen johtamisen menetelmien ja koulutuksen kehittäminen ja osaamisen varmentamisen tarkentaminen. Kehittämistehtävänä laadittiin lopulta 17 eri suosituksia ensihoitajien osaamisen johtamisen kehittämiseksi
Osaamisen kehittäminen vaatii johtamista. Osaamisen johtamisessa käytetään tukena johtamisen eri menetelmiä. Menetelmä valitaan sen mukaan, kehitetäänkö yksilöä, ryhmää vai koko työyhteisön osaamista. Osaamisen hyvä johtaminen näkyy asiakkaissa, henkilökunnassa, että esimiehien hyvinvoinnissa. Henkilöstön osaamista kehittämällä varmistetaan ensihoidossa ja pelastustoimessa laadukkaat palvelut ja jatkuva uudistuminen. Osaamisen johtamisen kehittämiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa. Ensihoitajien osaamisen johtamisen kehittämiseksi tarkasteluun tulee ottaa ensihoitopalveluita tuottavia kansallisia ja kansainvälisiä tahoja ja selvittää, miten osaamista heillä johdetaan. Kehittämistyölle mallia voidaan hakea myös muista menestyvistä organisaatioista tai yhteisöstä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pelastusalan organisaation ensihoitajien kokemuksia ensihoitajien osaamisen johtamisesta sekä käytössä olevista osaamisen johtamisen menetelmistä. Kehittämistehtävänä oli laatia suosituksia ensihoitajien osaamisen johtamisen kehittämiseen. Tavoitteena on antaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitokselle tietoa osaamisen johtamisen ja johtamisen menetelmien kehittämiseksi
Opinnäytetyö seurasi tutkimuksellisen kehittämistyötä prosessimallia, missä tutkimusprosessi eteni eri kehittämisvaiheiden avulla. Aineisto kerättiin Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen ensihoitajilta. Ensihoitajien kokemuksia osaamisen johtamisen nykytilasta selvitettiin SWOT-nelikenttää käyttäen. Kokemuksia osaamisen johtamisen menetelmistä kerätiin sähköisellä kyselytutkimuksella. Kyselylomake perustui Dohmerin (1996) teoreettiseen viitekehykseen osaamisen johtamisen menetelmistä.
SWOT-nelikentän avulla saatu tieto analysoitiin sisällön analyysilla. Kyselytutkimuksen aineisto oli valmiiksi analysoitavissa strukturoitujen kysymysten osalta. Avoimien kysymysten osalta aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmää hyödyntäen.
Ensihoitajien kokemusten mukaan osaamisen johtamisen kehittämiseksi huomiota tulisi kiinnittää organisaation osaamisen johtamisen prosessin ja osaamisen johtamisen menetelmien kehittämiseen. Osaamisen johtamisen prosessissa kehittämiskohteiksi nousi osaamisen johtamisen prosessin informaation lisääminen, työilmapiirin ja viestinnän kehittäminen, osaamisen johtamisen resurssien lisääminen ja johtamisen laadun parantaminen, osaamisen johtamisen menetelmien ja koulutuksen kehittäminen ja osaamisen varmentamisen tarkentaminen. Kehittämistehtävänä laadittiin lopulta 17 eri suosituksia ensihoitajien osaamisen johtamisen kehittämiseksi
Osaamisen kehittäminen vaatii johtamista. Osaamisen johtamisessa käytetään tukena johtamisen eri menetelmiä. Menetelmä valitaan sen mukaan, kehitetäänkö yksilöä, ryhmää vai koko työyhteisön osaamista. Osaamisen hyvä johtaminen näkyy asiakkaissa, henkilökunnassa, että esimiehien hyvinvoinnissa. Henkilöstön osaamista kehittämällä varmistetaan ensihoidossa ja pelastustoimessa laadukkaat palvelut ja jatkuva uudistuminen. Osaamisen johtamisen kehittämiseksi tarvitaan lisää tutkimustietoa. Ensihoitajien osaamisen johtamisen kehittämiseksi tarkasteluun tulee ottaa ensihoitopalveluita tuottavia kansallisia ja kansainvälisiä tahoja ja selvittää, miten osaamista heillä johdetaan. Kehittämistyölle mallia voidaan hakea myös muista menestyvistä organisaatioista tai yhteisöstä.