Z-sukupolven kuluttajien kokemukset vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä vaatealalla Instagramissa
Virtanen, Ella (2022)
Virtanen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204306610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada Z-sukupolven kuluttajilta tietoa siitä, ovatko he kokeneet vaikuttajien tekemän yhteistyön Instagramissa vaatealan yritysten kanssa heitä hyödyttäviksi. Koska vaikuttajamarkkinointi on alana vielä suhteellisen uusi etenkin Suomessa, on hyödyllistä saada tietoa myös kuluttajilta siitä, kuinka he ovat kokeneet hyötyneensä siitä. Tutkimusongelmana on, miten kuluttajat kokevat hyötyneensä vaikuttajamarkkinoinnista vaatealalla. Tarkoituksena on selvittää, onko vaikuttajamarkkinointi hyödyllistä kuluttajan näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vaikuttajista ja vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa, ja etenkin tutkimukseen rajatussa Instagramissa, sekä Z-sukupolven kuluttajista ja kuluttajan ostopäätösprosessista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen, ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Lomakkeessa kysyttiin vastaajien perustietoja, kysymyksiä vaikuttajien seuraamisesta sekä vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä. Tutkimuksella tavoiteltiin 100 vastaajaa, ja vastauksia tuli lopulta 90.
Tuloksissa selvisi, että 65,6 % vastaajista on hyödyntänyt vaikuttajan tekemää markkinointia yhteistyössä jonkin vaatealan yrityksen kanssa, ja suosituin keino vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen on ollut tarjouskampanjan hyödyntäminen. Päätökseen hyödyntää vaikuttajamarkkinointia on vaikuttanut eniten tarve markkinoitavalle tuotteelle tai palvelulle, sekä sen hinta ja mahdollinen tarjous. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että vastuullisuus koettiin tärkeänä kriteerinä vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu vaikuttajista ja vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa, ja etenkin tutkimukseen rajatussa Instagramissa, sekä Z-sukupolven kuluttajista ja kuluttajan ostopäätösprosessista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen, ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Lomakkeessa kysyttiin vastaajien perustietoja, kysymyksiä vaikuttajien seuraamisesta sekä vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä. Tutkimuksella tavoiteltiin 100 vastaajaa, ja vastauksia tuli lopulta 90.
Tuloksissa selvisi, että 65,6 % vastaajista on hyödyntänyt vaikuttajan tekemää markkinointia yhteistyössä jonkin vaatealan yrityksen kanssa, ja suosituin keino vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen on ollut tarjouskampanjan hyödyntäminen. Päätökseen hyödyntää vaikuttajamarkkinointia on vaikuttanut eniten tarve markkinoitavalle tuotteelle tai palvelulle, sekä sen hinta ja mahdollinen tarjous. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että vastuullisuus koettiin tärkeänä kriteerinä vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisessä.