Uusi kehityskeskustelumalli Osuuskauppa Maakunnassa
Heikkinen, Reeta (2022)
Heikkinen, Reeta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Osuuskauppa Maakunta, jossa otettiin käyttöön uudistettu kehityskeskustelumalli syksyllä 2021. Koska uusi malli oli ensimmäistä kertaa käytössä, tietoa sen toimivuudesta ei ollut ennestään saatavilla. Tämän ajatuksen pohjalta syntyi idea opinnäytetyöstä, jossa tutkittaisiin tämän uuden mallin toimivuutta sekä etsittäisiin mahdollisia kehittämisideoita sen parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa liikkeelle lähdetään kehityskeskustelujen taustalla olevista ja siihen olennaisesti vaikuttavista asioista. Näitä ovat strategia, kehityskeskustelujen tarkoitus ja tavoitteet keskustelijoiden eri näkökulmista, vuorovaikutus ja palaute, keskustelujen onnistumiseen vaikuttavat asiat sekä kehityskeskustelujen vaikutukset työhyvinvointiin ja motivaatioon. Teorian toisessa osassa keskitytään kehityskeskustelujen käymisen prosessiin ja sen eri vaiheisiin, eli valmistautumiseen, itse keskusteluun sekä lopetukseen ja jälkiseurantaan.
Opinnäytetyön empirian taustalla on uudistunut kehityskeskustelumalli, sen tavoitteet ja painopisteet. Uudella kehityskeskustelumallilla tavoitellaan muun muassa parempaa aktiivisuutta, valmistautumista ja palautteen määrän kasvattamista. Samat asiat ovat läsnä myös teoriaosuudessa, mikä sitoo opinnäytetyön teorian ja empirian vahvasti yhteen.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Osuuskauppa Maakunnan työntekijöille. Tutkimuslomakkeella kartoitettiin vastaajien mielipiteitä uuden mallin toimivuudesta sekä pyydettiin kehittämisideoita sen parantamiseksi. Tutkimuksen tulosten perusteella uutta kehityskeskustelumallia pidettiin varsin toimivana ja kaikilla osa-alueilla aiempaa parempana. Myös kehittämiskohteita uudelle mallille löytyi ja näiden pohjalta suunniteltiin toimenpiteitä kehityskeskustelujen parantamiseksi tulevaisuudessa. Näitä kehittämisideoita voidaan hyödyntää syksyn 2022 kehityskeskustelukierroksella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa liikkeelle lähdetään kehityskeskustelujen taustalla olevista ja siihen olennaisesti vaikuttavista asioista. Näitä ovat strategia, kehityskeskustelujen tarkoitus ja tavoitteet keskustelijoiden eri näkökulmista, vuorovaikutus ja palaute, keskustelujen onnistumiseen vaikuttavat asiat sekä kehityskeskustelujen vaikutukset työhyvinvointiin ja motivaatioon. Teorian toisessa osassa keskitytään kehityskeskustelujen käymisen prosessiin ja sen eri vaiheisiin, eli valmistautumiseen, itse keskusteluun sekä lopetukseen ja jälkiseurantaan.
Opinnäytetyön empirian taustalla on uudistunut kehityskeskustelumalli, sen tavoitteet ja painopisteet. Uudella kehityskeskustelumallilla tavoitellaan muun muassa parempaa aktiivisuutta, valmistautumista ja palautteen määrän kasvattamista. Samat asiat ovat läsnä myös teoriaosuudessa, mikä sitoo opinnäytetyön teorian ja empirian vahvasti yhteen.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Osuuskauppa Maakunnan työntekijöille. Tutkimuslomakkeella kartoitettiin vastaajien mielipiteitä uuden mallin toimivuudesta sekä pyydettiin kehittämisideoita sen parantamiseksi. Tutkimuksen tulosten perusteella uutta kehityskeskustelumallia pidettiin varsin toimivana ja kaikilla osa-alueilla aiempaa parempana. Myös kehittämiskohteita uudelle mallille löytyi ja näiden pohjalta suunniteltiin toimenpiteitä kehityskeskustelujen parantamiseksi tulevaisuudessa. Näitä kehittämisideoita voidaan hyödyntää syksyn 2022 kehityskeskustelukierroksella.