Lajiymmärrystä yhdessä oppien : sirkus- ja fysioterapiakoulutusten yhteinen opintojakso
Heikkurinen, Niina-Maria (2022)
Heikkurinen, Niina-Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108183
Tiivistelmä
Sirkus on kasvava esittävän taiteen laji, jonka harjoittamiseen liittyy kohonnut vammariski. Sirkusvammoja voidaan kuitenkin ehkäistä eri toimijoiden, kuten fysioterapeuttien ja lajiharjoittelusta vastaavien tahojen laajemmalla yhteistyöllä.
Projektin tarkoituksena oli kehittää Turun ammattikorkeakoulun sirkus- ja fysioterapiakoulutusten yhteistyötä. Tavoitteena oli tarjota keinoja sirkuksen opiskelijoille oman terveyden edistämiseen ja vammojen ennaltaehkäisemiseen sekä edistää fysioterapian opiskelijoiden ennaltaehkäisevän fysioterapian osaamista sirkukseen liittyen. Kehittämisprosessi eteni palvelumuotoilun tuplatimantti -mallin mukaisesti. Prosessin aikana kehittämisen kohde tarkentui lajiymmärryksen parantamiseksi ja keinoksi siihen ideoitiin koulutusohjelmien yhteinen, kolmiosainen opintojakso, jonka toimivuutta kokeiltiin käytännössä.
Kokeilua pidettiin onnistuneena ja opiskelijoiden lajiymmärrys parantui. Lisäksi valmiudet ennaltaehkäisevään, sirkusta tukevaan harjoitteluun tai sen suunnittelemiseen ja ohjaamiseen kasvoivat. Opintojaksolla, tai sen osilla, on mahdollista täydentää koulutusohjelmien yhteistyötä ja se on sovellettavissa myös muuhun taidealojen ja fysioterapian osaamista yhdistävään toimintaan. Circus is a growing art form with an increased injury risk. However, circus related injuries could be prevented by broader co-operation of all stakeholders as physiotherapists and persons responsible for circus training.
The purpose of this project was to develop the co-operation between Turku University of Applied Sciences’ circus and physiotherapy degree programmes. The project aimed to offer means for circus students to promote their health and prevent injuries and to promote physiotherapy students’ preventive physiotherapy skills concerning circus practitioners. The development process was carried out using service designs Double Diamond framework. During the process students’ understanding of circus-specific needs was defined as a problem and a collaborative course was developed as a solution and tested.
The course proved to be successful, and students’ understanding of circus-specific needs in training and readiness to do preventive exercises or plan and give those exercises increased. The course can be used as a part of the co-operation between circus and physiotherapy degree programmes. It is also applicable to other operations combining know-how of arts and physiotherapy.
Projektin tarkoituksena oli kehittää Turun ammattikorkeakoulun sirkus- ja fysioterapiakoulutusten yhteistyötä. Tavoitteena oli tarjota keinoja sirkuksen opiskelijoille oman terveyden edistämiseen ja vammojen ennaltaehkäisemiseen sekä edistää fysioterapian opiskelijoiden ennaltaehkäisevän fysioterapian osaamista sirkukseen liittyen. Kehittämisprosessi eteni palvelumuotoilun tuplatimantti -mallin mukaisesti. Prosessin aikana kehittämisen kohde tarkentui lajiymmärryksen parantamiseksi ja keinoksi siihen ideoitiin koulutusohjelmien yhteinen, kolmiosainen opintojakso, jonka toimivuutta kokeiltiin käytännössä.
Kokeilua pidettiin onnistuneena ja opiskelijoiden lajiymmärrys parantui. Lisäksi valmiudet ennaltaehkäisevään, sirkusta tukevaan harjoitteluun tai sen suunnittelemiseen ja ohjaamiseen kasvoivat. Opintojaksolla, tai sen osilla, on mahdollista täydentää koulutusohjelmien yhteistyötä ja se on sovellettavissa myös muuhun taidealojen ja fysioterapian osaamista yhdistävään toimintaan.
The purpose of this project was to develop the co-operation between Turku University of Applied Sciences’ circus and physiotherapy degree programmes. The project aimed to offer means for circus students to promote their health and prevent injuries and to promote physiotherapy students’ preventive physiotherapy skills concerning circus practitioners. The development process was carried out using service designs Double Diamond framework. During the process students’ understanding of circus-specific needs was defined as a problem and a collaborative course was developed as a solution and tested.
The course proved to be successful, and students’ understanding of circus-specific needs in training and readiness to do preventive exercises or plan and give those exercises increased. The course can be used as a part of the co-operation between circus and physiotherapy degree programmes. It is also applicable to other operations combining know-how of arts and physiotherapy.