Kirjanpainajan aiheuttamien tuhojen tutkinnan ympärille rakennettu liiketoiminta palvelumuotoilun näkökulmasta
Haapamäki, Väinö (2022)
Haapamäki, Väinö
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutustua tuholaiseksi luonnehditun kirjanpainajan aiheuttamiin
tuhoihin sekä selvittää, millaisella palvelulla kyseessä olevia tuhoja voitaisiin havainnoida ja ennaltaehkäistä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kelluu Oy:lle. Opinnäytetyössä tehtiin kohderyhmään liittyvä tutkimus, jossa hyödynnettiin mahdollisilta tulevaisuuden asiakkailta sekä metsäalan asiantuntijoilta saatuja havaintoja palvelun
toteutukseen liittyen. Tutkimuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia ja luotiin
asiakaslähtöinen pohja käytännössä toteutettavalle palvelulle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kirjanpainajaa (Ips Typographus L.) ja kyseessä olevan lajin aiheuttamia metsätuhoja sekä palvelumuotoilua ja
sen prosessia.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset yritykset ja organisaatiot voivat hyötyä kirjanpainajan leviämistä seuraavasta palvelusta ja millainen kyseessä olevan palvelun tulisi olla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja
haastatteluun osallistui yhteensä neljää metsäalan asiantuntijaa ja mahdollista
koeasiakasta.
Haastatteluiden perusteella monet metsäalaan suoraan ja epäsuorasti liittyvät toimijat
voivat hyödyntää kirjanpainajaa koskevaa informaatiota, jota palvelun avulla voitaisiin
kerätä. Kirjanpainajan aiheuttamat tuhot koettiin merkittävänä uhkana suomen metsille.
tuhoihin sekä selvittää, millaisella palvelulla kyseessä olevia tuhoja voitaisiin havainnoida ja ennaltaehkäistä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Kelluu Oy:lle. Opinnäytetyössä tehtiin kohderyhmään liittyvä tutkimus, jossa hyödynnettiin mahdollisilta tulevaisuuden asiakkailta sekä metsäalan asiantuntijoilta saatuja havaintoja palvelun
toteutukseen liittyen. Tutkimuksessa hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia ja luotiin
asiakaslähtöinen pohja käytännössä toteutettavalle palvelulle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kirjanpainajaa (Ips Typographus L.) ja kyseessä olevan lajin aiheuttamia metsätuhoja sekä palvelumuotoilua ja
sen prosessia.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset yritykset ja organisaatiot voivat hyötyä kirjanpainajan leviämistä seuraavasta palvelusta ja millainen kyseessä olevan palvelun tulisi olla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja
haastatteluun osallistui yhteensä neljää metsäalan asiantuntijaa ja mahdollista
koeasiakasta.
Haastatteluiden perusteella monet metsäalaan suoraan ja epäsuorasti liittyvät toimijat
voivat hyödyntää kirjanpainajaa koskevaa informaatiota, jota palvelun avulla voitaisiin
kerätä. Kirjanpainajan aiheuttamat tuhot koettiin merkittävänä uhkana suomen metsille.