Om sjukskötarens och den blivande sjukskötarens kulturella kompetens
Ahlgren, Fanny; Fagerlund, Julina (2022)
Ahlgren, Fanny
Fagerlund, Julina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052411699
Tiivistelmä
Lärdomsprovet var i samarbete med HUS och deras etikprojekt ”Vi bryr oss om”. Migrationspolitiken i Finland och flyktingkrisen i Europa leder till en större mångkulturalitet i landet och därför är det viktigt med hög kulturell kompetens inom vården. Vi vill därför belysa vikten av sjukskötarens roll i vårdande vid mångkulturell patientkontakt.
Avsikten med denna studie var att utreda sjukskötarens och den blivande sjukskötarens kulturella kompetens, i syftet att ta reda på om en utbildning i kulturell kompetens främjade sjukskötarens och den blivande sjukskötarens färdigheter att bemöta patienter från andra kulturer. Vi valde att använda Madeleine Leiningers Sunrise model som vår teoretiska referensram då den kändes passande i och med att hon utvecklade den transkulturella omvårdnaden, vilket var ett centralt ämne genom vårt arbete. I lärdomsprovet använde vi kvalitativ litteraturstudie som val av metod samt innehållsanalys för dataanalys. I och med detta använde vi oss av vetenskapliga artiklar. Vårt resultat visade att sjukskötaren och den blivande sjukskötaren hade en relativt hög nivå inom kulturell kompetens, även fast vissa svar visade på en lägre nivå. I våra artiklar som undersökte huruvida utbildning i kulturell kompetens inverkade på sjukskötaren och den blivande sjukskötarens kulturella kompetens, efter deltagande i utbildningen sågs det att de som tidigare hade en lägre nivå av kulturell kompetens nu hade nått en högre nivå. Även hos de som tidigare hade en högre nivå av kulturell kompetens visade sig gynnas ytterligare av deltagande i utbildningen. Utbildningarnas längd varierade och innehöll främst teori, men en del inkluderade även praktiska övningar. Inverkande faktorer på nivån av kulturell kompetens ansågs vara bland annat språkkunskaper, tidigare erfarenheter, den egna etniciteten samt tidigare utbildning. Slutligen lyftes våra egna tankar och lärdomar kring detta komplexa ämne, samt önskan på framtida forskningsförslag. This thesis was in collaboration with HUS and their ethics project “Vi bryr oss om”. Migration policy in Finland and the European refugee crisis has led to a greater level of multiculturalism in the country. Therefore, a high level of cultural competency within healthcare is important. We want to highlight the importance of nurse's role in caring for multicultural patients. The purpose of this study was to investigate the cultural competence of nurses and future nurses, in order to find out whether training in cultural competence promoted the nurse’s and the future nurse’s skills to care for patients from other cultures. We chose to use Madeleine Leininger's Sunrise model as our theoretical frame of reference. This felt appropriate as she developed transcultural nursing, which was a central topic throughout our thesis. In this thesis, we used qualitative literature study as our method and content analysis as data analysis. As a result of this, we used scientific articles. Our results showed that the nurses and the future nurses had a relatively high level of cultural competence, even though some results showed a lower level. The articles that were used examined whether training in cultural competence affected the nurse’s and the future nurse's cultural competence. After participating in the training it was seen that those who previously had a lower level of cultural competence had now reached a higher level. Even those who previously had a higher level of cultural competence were found to benefit further from participation in the education. The length of the courses varied and mainly contained theory, but some also included practical exercises. Influencing factors at the level of cultural competence were considered to be, language skills, previous expe-rience, the own ethnicity and previous education. Finally, we presented our own thoughts and findings on this complex subject as well as our desire for future research proposals.
Avsikten med denna studie var att utreda sjukskötarens och den blivande sjukskötarens kulturella kompetens, i syftet att ta reda på om en utbildning i kulturell kompetens främjade sjukskötarens och den blivande sjukskötarens färdigheter att bemöta patienter från andra kulturer. Vi valde att använda Madeleine Leiningers Sunrise model som vår teoretiska referensram då den kändes passande i och med att hon utvecklade den transkulturella omvårdnaden, vilket var ett centralt ämne genom vårt arbete. I lärdomsprovet använde vi kvalitativ litteraturstudie som val av metod samt innehållsanalys för dataanalys. I och med detta använde vi oss av vetenskapliga artiklar. Vårt resultat visade att sjukskötaren och den blivande sjukskötaren hade en relativt hög nivå inom kulturell kompetens, även fast vissa svar visade på en lägre nivå. I våra artiklar som undersökte huruvida utbildning i kulturell kompetens inverkade på sjukskötaren och den blivande sjukskötarens kulturella kompetens, efter deltagande i utbildningen sågs det att de som tidigare hade en lägre nivå av kulturell kompetens nu hade nått en högre nivå. Även hos de som tidigare hade en högre nivå av kulturell kompetens visade sig gynnas ytterligare av deltagande i utbildningen. Utbildningarnas längd varierade och innehöll främst teori, men en del inkluderade även praktiska övningar. Inverkande faktorer på nivån av kulturell kompetens ansågs vara bland annat språkkunskaper, tidigare erfarenheter, den egna etniciteten samt tidigare utbildning. Slutligen lyftes våra egna tankar och lärdomar kring detta komplexa ämne, samt önskan på framtida forskningsförslag.