Tieto- ja viestintäteknologian pedagoginen hyödyntäminen esiopetuksen liikuntakasvatuksessa
Tukiainen, Jasmin (2022)
Tukiainen, Jasmin
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052812683
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa kahden itäsuomalaisen päiväkodin esiopetusryhmissä työskentelevän varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia tieto- ja viestintäteknologisesta osaamisestaan liikuntakasvatuksessa. Toiseksi tehtävänä oli kartoittaa, kuinka henkilöstö hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa liikuntakasvatuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelu menetelmällä. Teemahaastattelut toteutettiin etänä ja niihin osallistui yhteensä viisi työntekijää. Osallistujat koostuivat yhdestä varhaiskasvatuksen lastenhoitajasta ja neljästä varhaiskasvatuksen opettajasta. Teemahaastattelusta syntynyt aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen henkilöstö toteuttaa monipuolisesti liikuntakasvatusta ja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa esiopetuksessa. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään pedagogisesti liikuntakasvatuksessa. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen liikuntakasvatuksessa nähdään uutena ja hyödyllisenä näkökulmana, sillä se motivoi, innostaa ja monipuolistaa. Tieto- ja viestintäteknologian tuo mahdollisuuksia liikuntakasvatuksessa enemmän kuin mitä tällä hetkellä osataan hyödyntää.
Tulokset antavat tietoa siitä, miten tieto- ja viestintäteknologia hyödynnetään käytännössä liikuntakasvatuksessa ja siten on tuonut esille tieto- ja viestintäteknologiankäyttömahdollisuuksia ja osaamista aiheen parissa. Tietoa voi toimeksiantaja hyödyntää toiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen henkilöstö toteuttaa monipuolisesti liikuntakasvatusta ja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa esiopetuksessa. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään pedagogisesti liikuntakasvatuksessa. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen liikuntakasvatuksessa nähdään uutena ja hyödyllisenä näkökulmana, sillä se motivoi, innostaa ja monipuolistaa. Tieto- ja viestintäteknologian tuo mahdollisuuksia liikuntakasvatuksessa enemmän kuin mitä tällä hetkellä osataan hyödyntää.
Tulokset antavat tietoa siitä, miten tieto- ja viestintäteknologia hyödynnetään käytännössä liikuntakasvatuksessa ja siten on tuonut esille tieto- ja viestintäteknologiankäyttömahdollisuuksia ja osaamista aiheen parissa. Tietoa voi toimeksiantaja hyödyntää toiminnan kehittämiseen tulevaisuudessa.