Asiakasdatan hyödyntäminen mikroyrityksissä
Nikkanen, Joni (2022)
Nikkanen, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113540
Tiivistelmä
Yrittäjät kerryttävät jokapäiväisellä liiketoiminnalla dataa asiakkaistaan. Asiakasdata ja sen käyttäminen yhdistetään usein suuriin tai keskisuuriin yrityksiin. Tässä yhteydessä saatetaan myös puhua big datasta, jossa datamäärät ovat erittäin suuria eikä niiden hallintaan voida käyttää perinteisiä datan hallintamenetelmiä. Mikroyrityksillä liiketoiminnasta kertyvä datavastaavasti on suhteeltaan huomattavasti pienempää ja sen käyttäminen on huomattavasti helpompaa pienille yrityksille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, että miten mikroyritykset hyödyntävät heidän liiketoiminnastaan kertyvää asiakasdataa liiketoiminnan kehittämiseen. Tämän lisäksi haluttiin selvittää myös yrittäjien omia ajatuksia sen suhteen, että miten suuressa arvossa he pitävät asiakasdataa tulevaisuudessa ylipäätään yrityksille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää tutkittavan kohderyhmän kokemuksia ja ajatuksia aiheeseen liittyen. Valittavista tutkimusmuodoista tämä oli kaikista sopivin tämän tutkimuksen toteuttamiseen. Teoriaosuuden kokoamiseen on hyödynnetty erilaisia artikkeleita, tutkimuksia ja oppikirjoa.
Tutkimustuloksien mukaan yrittäjistä enemmistö hyödyntää asiakasdataa markkinointiin ja tarjousten kohdentamiseen. Muita tapoja on asiakkaiden käyttäytymisen kartoittaminen ja asiakastyytyväisyyden mittaus. mitata selvä enemmistö yrittäjistä kokee asiakasdatan joko tärkeänä tai erittäin tärkeänä liiketoiminnalleen tulevaisuudessa. Asiakastyytyväisyyden kartoitus yhdistettiin liiketoiminnan kehittämiseen ja asiakkaiden tuntemiseen. Tutkimustuloksissa selvisi myös, että selkeä enemmistö yrittäjistä koki asiakasdatan joko tärkeänä tai erittäin tärkeänä omalle liiketoiminnalleen. Vastaajat kokivat myös, että ilman asiakasdatan strategista käyttöä tulevaisuudessa yrityksillä tulee olemaan vaikeuksia yritystoiminnan ylläpitämisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, että miten mikroyritykset hyödyntävät heidän liiketoiminnastaan kertyvää asiakasdataa liiketoiminnan kehittämiseen. Tämän lisäksi haluttiin selvittää myös yrittäjien omia ajatuksia sen suhteen, että miten suuressa arvossa he pitävät asiakasdataa tulevaisuudessa ylipäätään yrityksille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää tutkittavan kohderyhmän kokemuksia ja ajatuksia aiheeseen liittyen. Valittavista tutkimusmuodoista tämä oli kaikista sopivin tämän tutkimuksen toteuttamiseen. Teoriaosuuden kokoamiseen on hyödynnetty erilaisia artikkeleita, tutkimuksia ja oppikirjoa.
Tutkimustuloksien mukaan yrittäjistä enemmistö hyödyntää asiakasdataa markkinointiin ja tarjousten kohdentamiseen. Muita tapoja on asiakkaiden käyttäytymisen kartoittaminen ja asiakastyytyväisyyden mittaus. mitata selvä enemmistö yrittäjistä kokee asiakasdatan joko tärkeänä tai erittäin tärkeänä liiketoiminnalleen tulevaisuudessa. Asiakastyytyväisyyden kartoitus yhdistettiin liiketoiminnan kehittämiseen ja asiakkaiden tuntemiseen. Tutkimustuloksissa selvisi myös, että selkeä enemmistö yrittäjistä koki asiakasdatan joko tärkeänä tai erittäin tärkeänä omalle liiketoiminnalleen. Vastaajat kokivat myös, että ilman asiakasdatan strategista käyttöä tulevaisuudessa yrityksillä tulee olemaan vaikeuksia yritystoiminnan ylläpitämisessä.