Kuinka tehdä värikästä peligrafiikkaa
Pelttari, Taru-Inka (2022)
Pelttari, Taru-Inka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320117
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee väriteoriaa ja värinäköä tarkasteltavan näkökuvan aivoissa tapahtuvan jälkikäsittelyn näkökulmasta. Työssä tarkastellaan eri värihavaintoon liittyviä ilmiöitä, jotta kuvitusta tehdessä artisti voisi joustavammin valita värejä työhönsä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan värin fysikaalista luonnetta ja miten ihminen biologisesti värejä näkee. Värinäön rajoitteet on työssä rajattu terveen värinäön rajoitteisiin. Teoriaosiossa tuodaan ilmi maalaustaiteen väriteorian sääntöjä tarkastelijan näkökulmasta. Työssä ei käydä läpi väriteorian sääntöjä niiden luonnin näkökulmasta, vaan niiden alkuperiä ja syitä perustellaan.
Käytännön osuudessa värihavainnon joustavuutta tarkastellaan tarkastelemalla olemassa olevaa väripalettia, ja sen tuomia mahdollisuuksia ja rajoitteita. Teoriaosuus on tehty RustO games oy:lle This thesis examines color theory and color vision from the perspective of the brains edits to the viewed color image. In the thesis a multiple different color vision related effects are being looked at, to give the artists more educated freedom in color picking.
In the theory part of the thesis the color is defined by its physical nature and humans biological color vision. The limitations to color vision are limited to those limitations, that occur in a healthy color vision. In the theory part of the thesis some rules from traditional color theory are examined from the viewers point of view. In the thesis the reasonings for the rules in traditional art are not the point, but the origins for their existence and reasons.
In the practical part of the thesis the flexibility of preexisting color palette is being studied to determine a possibilities and limitations of the color pallet assigned. The practical part has been made for RustO games oy.
Teoriaosuudessa tarkastellaan värin fysikaalista luonnetta ja miten ihminen biologisesti värejä näkee. Värinäön rajoitteet on työssä rajattu terveen värinäön rajoitteisiin. Teoriaosiossa tuodaan ilmi maalaustaiteen väriteorian sääntöjä tarkastelijan näkökulmasta. Työssä ei käydä läpi väriteorian sääntöjä niiden luonnin näkökulmasta, vaan niiden alkuperiä ja syitä perustellaan.
Käytännön osuudessa värihavainnon joustavuutta tarkastellaan tarkastelemalla olemassa olevaa väripalettia, ja sen tuomia mahdollisuuksia ja rajoitteita. Teoriaosuus on tehty RustO games oy:lle
In the theory part of the thesis the color is defined by its physical nature and humans biological color vision. The limitations to color vision are limited to those limitations, that occur in a healthy color vision. In the theory part of the thesis some rules from traditional color theory are examined from the viewers point of view. In the thesis the reasonings for the rules in traditional art are not the point, but the origins for their existence and reasons.
In the practical part of the thesis the flexibility of preexisting color palette is being studied to determine a possibilities and limitations of the color pallet assigned. The practical part has been made for RustO games oy.