Sponsorihankinta suomalaisessa e-urheilu organisaatiossa
Tuukkanen, Lasse (2022)
Tuukkanen, Lasse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110822228
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sponsorointiin ja e-urheiluun liittyvää teoriaa, joka on koostettu lähdeaineistosta. E-urheilun osalta käydään lävitse alan historiaa aina syntymästä nykypäivään ja miten ala Suomessa toimii ja näkyy. Sponsoroinnin osalta käsitellään mitä se on, miksi sitä tehdään ja mitä siitä hyödytään. Työssä käydään lisäksi läpi molempiin teemoihin liittyviä kes-keisiä käsitteitä ja lisäksi mukaan on tuotu käytännön esimerkkejä sekä tutkimustuloksia. Kol-mantena teemana toimii sponsorihankinta, jonka alla käsitellään teorialähteitä hyödyntäen käy-tännön asioita liittyen esimerkiksi yritysten motiiveihin ja kuluttajan ymmärtämiseen. Yhdessä nämä kolme teemaa luovat kokonaisuuden, jonka pohjalta tämän opinnäytetyön tuotos on teh-ty.
Teoriaosuuden lähdeaineisto on kerätty painetusta kirjallisuudesta, internetartikkeleista, tutki-muksista ja muista verkkolähteistä. Tietoperustan lisäksi työhön kuuluu tuotos, joka on nimel-tään ”Käsikirja sponsorihankinnan aloittamiseen”. Tuotos on koostettu teoriaosuuden pohjalta ja se on tehty toimeksiantajalle. Tuotoksessa esitetään konkreettisia toimenpiteitä, joilla spon-sorointia/yhteistyötä suunnitteleva instanssi saa oman sponsorimyyntinsä alkuun ja minkälaisia tekijöistä on hyvä ottaa huomioon, kun tätä suunnitellaan.
Toimeksiantajana toimi alunperin Ahjo Esports, mutta kyseinen organisaatio tunnetaan nyky-ään Jano Esportsina, joten tuotos toimitetaan heille. Tuotoksen on tarkoitus toimia tukena Janolle, kun he omaa sponsorimyyntiään tekevät ja suunnittelevat.
Teoriaosuuden lähdeaineisto on kerätty painetusta kirjallisuudesta, internetartikkeleista, tutki-muksista ja muista verkkolähteistä. Tietoperustan lisäksi työhön kuuluu tuotos, joka on nimel-tään ”Käsikirja sponsorihankinnan aloittamiseen”. Tuotos on koostettu teoriaosuuden pohjalta ja se on tehty toimeksiantajalle. Tuotoksessa esitetään konkreettisia toimenpiteitä, joilla spon-sorointia/yhteistyötä suunnitteleva instanssi saa oman sponsorimyyntinsä alkuun ja minkälaisia tekijöistä on hyvä ottaa huomioon, kun tätä suunnitellaan.
Toimeksiantajana toimi alunperin Ahjo Esports, mutta kyseinen organisaatio tunnetaan nyky-ään Jano Esportsina, joten tuotos toimitetaan heille. Tuotoksen on tarkoitus toimia tukena Janolle, kun he omaa sponsorimyyntiään tekevät ja suunnittelevat.