Pelillistäminen ei ole lasten leikkiä
Loijas, Jouko; Mäkeläinen, Johanna (2022)
Loijas, Jouko
Mäkeläinen, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565609
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111565609
Tiivistelmä
Hyötypelien ja pelillisten sovellusten suunnittelu on vaikeaa työtä, johon on käytettävä aikaa ja resursseja, jotta päästään hyviin tuloksiin. Monella onkin kokemusta huonosti suunnitellusta pelillistämisestä. Sellaisesta, joka tuntuu parhaimmillaan turhalta ja pahimmillaan hankaloittaa tavoitteisiin pääsemistä. Taitavalla suunnittelulla on kuitenkin mahdollista päästä tulokseen, joka luo motivaatiota, iloa ja tehokkuutta prosesseihin, jotka ovat tuntuneet aiemmin tylsiltä ja työläiltä.
Pilotoimme hyötypelien ja pelillisten sovellusten kehittäjien koulutusta Haaga-Helian ja TAMKin yhteistyöhankkeessa Luo Hype – Luovaa osaamista hyötypeleistä. Tässä kirjoituksessa käsittelemme tutkijoiden näkemyksiä hyvästä pelillistämisen suunnittelusta sekä sovellamme niitä käytäntöön hankkeen pilottiprojekteissa, joissa Haaga-Helian markkinoinnin ja palvelumuotoilun opiskelijat loivat hyötypelien konsepteja ja prototyyppejä toimeksiantajayrityksille.
Pilotoimme hyötypelien ja pelillisten sovellusten kehittäjien koulutusta Haaga-Helian ja TAMKin yhteistyöhankkeessa Luo Hype – Luovaa osaamista hyötypeleistä. Tässä kirjoituksessa käsittelemme tutkijoiden näkemyksiä hyvästä pelillistämisen suunnittelusta sekä sovellamme niitä käytäntöön hankkeen pilottiprojekteissa, joissa Haaga-Helian markkinoinnin ja palvelumuotoilun opiskelijat loivat hyötypelien konsepteja ja prototyyppejä toimeksiantajayrityksille.