Yhteisöllistä vai kilpailullista musiikinopiskelua? : Erilaisten ympäristöjen vaikutus viulunsoiton oppimiseen
Innanen, Teresa (2022)
Innanen, Teresa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123426
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pyrin tarkastelemaan eroja kilpailullisen ja yhteisöllisen musiikinopiskelun välillä. Tärkeimpänä taustateoriana toimii oppimismotivaatioteoria, joka on merkittävässä roolissa oppimisen kannalta ja johon erilaisilla oppimisympäristöillä ja -menetelmillä on suuri vaikutus. Tutkin myös eri näkemyksiä lahjakkuudesta ja musiikinopiskeluun liittyvistä arvoista, joilla on myös merkitystä yhteisöllisyyden ja kilpailullisuuden vaikuttimina.
Opinnäytetyössä vertaillaan kilpailullisten ja yhteisöllisten ympäristöjen erityispiirteitä: positiivisia, negatiivisia ja neutraaleja vaikutuksia esimerkiksi oppimismotivaatioon tai suoraan oppimistuloksiin.
Opinnäytetyötäni varten haastattelin kolmea musiikinopiskelijaa, joilla on kokemusta kummankin tyyppisistä ympäristöistä. Sen lisäksi pyrin tekemään mahdollisimman kattavan kirjallisuuskatsauksen aiheesta.
Tuloksista selvisi, että kilpailullisissa ympäristöissä oppilaat keskittyvät useimmiten opiskeluissa hyvin suoriutumiseen, taitojensa kehittämiseen ja he ovat opinnoissaan motivoituneita ja tavoitteellisia. Yhteisöllisyys puolestaan toi keskiöön opinnoissa muodostuvat ihmissuhteet, vertaistuen ja osallisuuden kokemukset.
Opinnäytetyössä vertaillaan kilpailullisten ja yhteisöllisten ympäristöjen erityispiirteitä: positiivisia, negatiivisia ja neutraaleja vaikutuksia esimerkiksi oppimismotivaatioon tai suoraan oppimistuloksiin.
Opinnäytetyötäni varten haastattelin kolmea musiikinopiskelijaa, joilla on kokemusta kummankin tyyppisistä ympäristöistä. Sen lisäksi pyrin tekemään mahdollisimman kattavan kirjallisuuskatsauksen aiheesta.
Tuloksista selvisi, että kilpailullisissa ympäristöissä oppilaat keskittyvät useimmiten opiskeluissa hyvin suoriutumiseen, taitojensa kehittämiseen ja he ovat opinnoissaan motivoituneita ja tavoitteellisia. Yhteisöllisyys puolestaan toi keskiöön opinnoissa muodostuvat ihmissuhteet, vertaistuen ja osallisuuden kokemukset.