Avoimen ja lineaarisen pelimaailman rakenteet : analyysi pelimaailmojen suunnittelusta
Joenperä, Jaakko (2022)
Joenperä, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin videopelimaailmojen rakenteita ja tyylejä. Se käsitteli kahta yleisesti käytössä olevaa pelimaailman rakennetta. Tarkoituksena oli tutkia ja selittää millaisia tekniikoita kehittäjät ovat käyttäneet tunnetuissa videopeliprojekteissa erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana. Se keskittyi lineaariseen ja avoimeen maailman rakenteeseen. Työssä vertailtiin näiden kahden eroja ja analysoitiin kahta tunnettua peliä, jotka edustavat näiden käyttöä oikeassa julkaistussa peliprojektissa.
Avoin tai lineaarinen maailma videopeleissä usein rajaa pelin mekaniikkoja ja genrejä vahvasti. On hyvä ymmärtää millaiset tyylit ja mekaniikat sopivat helpoiten mihinkin rakenteeseen, jotta immersio pysyy ehjänä. Erityisesti isot monia vuosia kestävät peliprojektit usein käyttävät valtavasti resursseja immersion luomiseen. Tässä työssä käytiin läpi immersiota vahvistavia tekniikoita ja suunnittelua.
Opinnäytetyössä esiteltiin sitä, miten maailman suunnittelua voi lähestyä projektin teon alussa. Siinä otettiin huomioon eri lähtökohtia, jotka voivat vaikuttaa projektin suunnitteluun. Lopuksi tarkasteltiin, mitä eroa tarinan ja mekaniikkojen vaikutuksella on pelimaailman suunnittelussa.
Avoin tai lineaarinen maailma videopeleissä usein rajaa pelin mekaniikkoja ja genrejä vahvasti. On hyvä ymmärtää millaiset tyylit ja mekaniikat sopivat helpoiten mihinkin rakenteeseen, jotta immersio pysyy ehjänä. Erityisesti isot monia vuosia kestävät peliprojektit usein käyttävät valtavasti resursseja immersion luomiseen. Tässä työssä käytiin läpi immersiota vahvistavia tekniikoita ja suunnittelua.
Opinnäytetyössä esiteltiin sitä, miten maailman suunnittelua voi lähestyä projektin teon alussa. Siinä otettiin huomioon eri lähtökohtia, jotka voivat vaikuttaa projektin suunnitteluun. Lopuksi tarkasteltiin, mitä eroa tarinan ja mekaniikkojen vaikutuksella on pelimaailman suunnittelussa.