Kliininen rasituskoe : potilaan hoitopolku
Hautala, Iris; Parikka, Heidi (2022)
Hautala, Iris
Parikka, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326104
Tiivistelmä
Sydämen sähköinen toiminta perustuu sydämen solujen kalvoilla ja sisällä
tapahtuviin sähkökemiallisiin muutoksiin. Sydämen ja verenkiertoelimistön
suorituskykyä selvitetään kliinisen rasituskokeen avulla. Kliinistä rasituskoetta käytetään lisäksi työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa sekä kuntoutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kirjallisen työn lisäksi kuvata informatiivinen video, jonka avulla opiskelijoiden on helpompi havainnollistaa mitä kliinisen
rasituskokeen aikana tapahtuu. Opetusvideo on tarkoitettu pidempiaikaiseen käyttöön tarkoituksena levittää asiantuntijatietoa. Videovälitteinen oppiminen on osoittautunut tehokkaaksi opetukselliseksi apuvälineeksi osaksi perinteisiä kursseja parantaen oppimista. Oppiminen on tehokkaampaa, kun oppimismateriaali ja opetusvideo on tehty kohdennetusti ja sisältö tukee opintojaksojen oppimistehtäviä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä moniammatillinen ja asiantuntijuuteen pohjautuva oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille, jota voi käyttää myös TYKS kliinisen fysiologian osastolla sekä lääketieteenopiskelijat. Hyvällä yhteistyöllä on mahdollisuus päästä kaikkien osapuolten kannalta parhaisiin tuloksiin. Moniammatillinen yhteistyö on helpompaa ja joustavampaa, kun vastuukysymykset ja vastuukäytäntö on määritetty selkeämmin.
tapahtuviin sähkökemiallisiin muutoksiin. Sydämen ja verenkiertoelimistön
suorituskykyä selvitetään kliinisen rasituskokeen avulla. Kliinistä rasituskoetta käytetään lisäksi työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa sekä kuntoutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kirjallisen työn lisäksi kuvata informatiivinen video, jonka avulla opiskelijoiden on helpompi havainnollistaa mitä kliinisen
rasituskokeen aikana tapahtuu. Opetusvideo on tarkoitettu pidempiaikaiseen käyttöön tarkoituksena levittää asiantuntijatietoa. Videovälitteinen oppiminen on osoittautunut tehokkaaksi opetukselliseksi apuvälineeksi osaksi perinteisiä kursseja parantaen oppimista. Oppiminen on tehokkaampaa, kun oppimismateriaali ja opetusvideo on tehty kohdennetusti ja sisältö tukee opintojaksojen oppimistehtäviä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä moniammatillinen ja asiantuntijuuteen pohjautuva oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille, jota voi käyttää myös TYKS kliinisen fysiologian osastolla sekä lääketieteenopiskelijat. Hyvällä yhteistyöllä on mahdollisuus päästä kaikkien osapuolten kannalta parhaisiin tuloksiin. Moniammatillinen yhteistyö on helpompaa ja joustavampaa, kun vastuukysymykset ja vastuukäytäntö on määritetty selkeämmin.