Yrityspodcastin onnistumisen edellytyksiä
Mether, Ulla (2022)
Mether, Ulla
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526347
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohditaan yrityspodcastin onnistumisen edellytyksiä. Kehittämisen kohteena on sosiaalialan yrityksen julkaisema podcast. Työn tavoitteena on kiteyttää menestymisen edellytyksiä yrityspodcastille, jonka avulla halutaan ylläpitää ja luoda vuorovaikutusta ja kiinnostavaa ja tarpeellista sisältöä valituille kohderyhmille.
Podcastit ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan. Podcasteja tehdään yrityksissä, mediataloissa ja omissa tuotantoyhtiöissään ja niitä tekevät vaikuttajat, asiantuntijat ja kansalaiset. Tässä työssä podcasteja tarkastellaan osana yrityksen markkinointiviestintää, brändijournalismina. Yrityspodcastin tekemisen perusta sidotaan osaksi yrityksen strategista brändi- ja mainetyötä.
Tutkielma ei ole toimeksianto vaan palkkatyöstä erillinen projekti. Työn tekijä työskentelee sosiaalialan palveluyritys Attendolla, jonka podcast on työn kehittämiskohde.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on konstruktivistinen tutkimusperinne. Tutkielman empiirinen osio on laadullisena tutkimuksena toteutettu teemahaastattelu ja sen analyysi sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavat ovat työssään tehneet tai tuottaneet journalistisia podcasteja tai podcasteja, jotka hyödyntävät journalistista ilmaisua.
Työn lopputuloksena on syntynyt onnistumisten edellytysten listaus, ehdotus uudistetuksi podcast-konseptiksi ja esimerkkikäsikirjoitus Kohtaamisia Attendolla -podcastille. Tuotosta on mahdollista hyödyntää podcastin seuraavalla tuotantokaudella.
Podcastit ovat viime vuosina kasvattaneet suosiotaan. Podcasteja tehdään yrityksissä, mediataloissa ja omissa tuotantoyhtiöissään ja niitä tekevät vaikuttajat, asiantuntijat ja kansalaiset. Tässä työssä podcasteja tarkastellaan osana yrityksen markkinointiviestintää, brändijournalismina. Yrityspodcastin tekemisen perusta sidotaan osaksi yrityksen strategista brändi- ja mainetyötä.
Tutkielma ei ole toimeksianto vaan palkkatyöstä erillinen projekti. Työn tekijä työskentelee sosiaalialan palveluyritys Attendolla, jonka podcast on työn kehittämiskohde.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on konstruktivistinen tutkimusperinne. Tutkielman empiirinen osio on laadullisena tutkimuksena toteutettu teemahaastattelu ja sen analyysi sisällönanalyysin keinoin. Haastateltavat ovat työssään tehneet tai tuottaneet journalistisia podcasteja tai podcasteja, jotka hyödyntävät journalistista ilmaisua.
Työn lopputuloksena on syntynyt onnistumisten edellytysten listaus, ehdotus uudistetuksi podcast-konseptiksi ja esimerkkikäsikirjoitus Kohtaamisia Attendolla -podcastille. Tuotosta on mahdollista hyödyntää podcastin seuraavalla tuotantokaudella.