3D-vihollishahmon mallintaminen
Eronen, Laura (2022)
Eronen, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526429
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään 3D-vihollishahmon luomisen eri työvaiheita suunnittelusta valmiin 3Dmallin riggaamiseen. Työ toteutettiin toimeksiantajan pyynnöstä ja työn tarkoituksena oli dokumentoida,
miten 3D-pelihahmoja toteutetaan työympäristössä.
Opinnäytetyö oli jaettu teoria- ja projektiosuuteen, joista teoriaosuudessa käytiin läpi 3D-hahmonluomisen
eri vaiheet ja kerrottiin, mitä tulee ottaa huomioon hahmoja suunnitellessa. Projektiosuudessa vuorostaan
suunniteltiin ja mallinnettiin toimeksiantajan työtehtävän pohjalta vihollishahmo käyttäen Blenderiä. Mallin tekstuurit luotiin beikkaamalla ne raskasmallista mallinnusohjelman sisällä ja yhdistämällä ne yhdeksi
tekstuuriatlakseksi käyttäen Photoshopia.
Työn lopputuloksena saatiin valmiiksi rigattu hahmo toimeksiantajan peliprojektia, Beverage: the Last Callia, varten. Hahmon animaatioiden tekeminen jouduttiin ajanpuutteen vuoksi jättämään projektista pois,
mutta hahmo kerettiin testata peliprojektin sisällä.
miten 3D-pelihahmoja toteutetaan työympäristössä.
Opinnäytetyö oli jaettu teoria- ja projektiosuuteen, joista teoriaosuudessa käytiin läpi 3D-hahmonluomisen
eri vaiheet ja kerrottiin, mitä tulee ottaa huomioon hahmoja suunnitellessa. Projektiosuudessa vuorostaan
suunniteltiin ja mallinnettiin toimeksiantajan työtehtävän pohjalta vihollishahmo käyttäen Blenderiä. Mallin tekstuurit luotiin beikkaamalla ne raskasmallista mallinnusohjelman sisällä ja yhdistämällä ne yhdeksi
tekstuuriatlakseksi käyttäen Photoshopia.
Työn lopputuloksena saatiin valmiiksi rigattu hahmo toimeksiantajan peliprojektia, Beverage: the Last Callia, varten. Hahmon animaatioiden tekeminen jouduttiin ajanpuutteen vuoksi jättämään projektista pois,
mutta hahmo kerettiin testata peliprojektin sisällä.