Sosiaalisen median päivittäminen Ristijärven 4H-yhdistykselle
Hyttinen, Sami; Mikkonen, Nikke (2022)
Hyttinen, Sami
Mikkonen, Nikke
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121428633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121428633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ideana on sosiaalisen median päivittäminen nykyaikaan eettisiä arvoja kunnioittaen. Työ on tehty toimeksiantona Ristijärven 4H–yhdistykselle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutkimalla viestinnän teoriaa ja etsimällä luotettavia nettilähteitä nykypäivän suosituimmista sosiaalisen median palveluista. Tämä auttoi myöhemmin yhdistyksen uuden sosiaalisen mediakanavan käyttöönotossa. Lisäksi selvitettiin, millaiset yhdistyksen nettisivut olivat alkuvaiheessa. Mitä siellä täytyy muuttaa tai uudistaa, sekä miltä kotisivut näyttävät visuaalisesti.
Opinnäytetyön toimeksianto jakautui kolmeen eri tehtävään:
1) Päivitetyt nettisivut
2) Uuden sosiaalisen median kanavan käyttöönotto
3) Sosiaalisen median käyttöopas toimeksiantajan työntekijöille
Teoriapohjana käytettiin useita viestinnästä kertovia teoksia ja nettiartikkeleita. Yhdistyksen toiminnan teoriassa käytettiin yhdistystoimintaan erikoistuneiden yhdistysten luomia yhdistyksille tarkoitettuja viestintäoppaita, joissa on hyviä esimerkkejä toiminnan ja viestinnän parantamiseen.
Sosiaalisen median käyttöopas tehtiin PowerPoint tiedostona, jotta se on helposti saatavilla ja sen voi tarvittaessa myös helposti tulostaa. Teorian ohella oli osallistuttu muutamaan Ristijärven 4H-yhdistyksen tapahtumaan ja vierailtiin palvelupisteissä, jotta saadaan uutta kuvamateriaalia yhdistyksen nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan. Käyttöoppaan toimivuuden varmentaminen jäi valitettavasti aikatauluisista syistä vähäiseksi. Luotu sosiaalisen median käyttöopas on erillisenä liitteenä opinnäytetyön kanssa. This Bachelor’s thesis was conducted as a practice-based development project. The objective was to update social media for Ristijärvi 4H (Head, Heart, Hands, and Health) association.
The project began by searching about the theory on communication and its practices and utilizing trustworthy sources including books and web articles about modern social media practices and platforms. These helped in deciding the new social media platform that would be introduced to Ristijärvi 4H. In addition, the current state of the association’s homepage was analyzed; what needed to be changed or modernized and how did the page look visually.
The project had these three goals: to update Ristijärvi 4H’s website, to introduce a new social media platform and design a profile for it and to create a social media manual for older employees in the association for facilitating the first social media posting experience.
The theory part discusses theory of communication and corporate communication, and it also presents two guides on external and internal communication. The guides have been created specifically for associations to provide a comprehensive understanding of what associations could do to improve their communication efficiency.
The social media manual was made as a PowerPoint presentation, and as such it is easy to access and print if needed. During the project, it was necessary to participate in some of the events hosted by Ristijärvi 4H and visit their different service places around Kainuu to obtain more up-to-date photos and information to be put on their home page. Unfortunately, due to tight schedules, evaluation of the success of social media manual was limited. The created social media manual is included with this thesis as a separate appendix.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutkimalla viestinnän teoriaa ja etsimällä luotettavia nettilähteitä nykypäivän suosituimmista sosiaalisen median palveluista. Tämä auttoi myöhemmin yhdistyksen uuden sosiaalisen mediakanavan käyttöönotossa. Lisäksi selvitettiin, millaiset yhdistyksen nettisivut olivat alkuvaiheessa. Mitä siellä täytyy muuttaa tai uudistaa, sekä miltä kotisivut näyttävät visuaalisesti.
Opinnäytetyön toimeksianto jakautui kolmeen eri tehtävään:
1) Päivitetyt nettisivut
2) Uuden sosiaalisen median kanavan käyttöönotto
3) Sosiaalisen median käyttöopas toimeksiantajan työntekijöille
Teoriapohjana käytettiin useita viestinnästä kertovia teoksia ja nettiartikkeleita. Yhdistyksen toiminnan teoriassa käytettiin yhdistystoimintaan erikoistuneiden yhdistysten luomia yhdistyksille tarkoitettuja viestintäoppaita, joissa on hyviä esimerkkejä toiminnan ja viestinnän parantamiseen.
Sosiaalisen median käyttöopas tehtiin PowerPoint tiedostona, jotta se on helposti saatavilla ja sen voi tarvittaessa myös helposti tulostaa. Teorian ohella oli osallistuttu muutamaan Ristijärven 4H-yhdistyksen tapahtumaan ja vierailtiin palvelupisteissä, jotta saadaan uutta kuvamateriaalia yhdistyksen nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan. Käyttöoppaan toimivuuden varmentaminen jäi valitettavasti aikatauluisista syistä vähäiseksi. Luotu sosiaalisen median käyttöopas on erillisenä liitteenä opinnäytetyön kanssa.
The project began by searching about the theory on communication and its practices and utilizing trustworthy sources including books and web articles about modern social media practices and platforms. These helped in deciding the new social media platform that would be introduced to Ristijärvi 4H. In addition, the current state of the association’s homepage was analyzed; what needed to be changed or modernized and how did the page look visually.
The project had these three goals: to update Ristijärvi 4H’s website, to introduce a new social media platform and design a profile for it and to create a social media manual for older employees in the association for facilitating the first social media posting experience.
The theory part discusses theory of communication and corporate communication, and it also presents two guides on external and internal communication. The guides have been created specifically for associations to provide a comprehensive understanding of what associations could do to improve their communication efficiency.
The social media manual was made as a PowerPoint presentation, and as such it is easy to access and print if needed. During the project, it was necessary to participate in some of the events hosted by Ristijärvi 4H and visit their different service places around Kainuu to obtain more up-to-date photos and information to be put on their home page. Unfortunately, due to tight schedules, evaluation of the success of social media manual was limited. The created social media manual is included with this thesis as a separate appendix.