Kansanmusiikki käyttöön! : Opas kansanmusiikin mahdollisuuksista viulutunneilla
Öhman, Roosa (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530197
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin kansanmusiikin hyödyntämistä soittotunneilla erityisesti viulistin näkökulmasta. Tavoitteena oli käsitellä kansanmusiikin piirteitä yleistajuisesti ja tehdä sen opettamisesta helposti saavutettavaa. Tarkoituksena oli myös esitellä kansanmusiikkia yhtenä keinona soittamiseen vaadittavan motivaation ylläpitämisessä.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen toimintatutkimus, jossa reflektoidaan tutkijan omia huomioita kansanmusiikin opettamisesta tutkimuksessa käytettyihin lähteisiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kirjallisuuskatsausta että toiminnallista tutkimusta. Tutkimuksen pääkysymykseksi muodostui: Kuinka kansanmusiikki voidaan tuoda soittotuntiympäristöön?
Toiminnallisen tutkimusosuuden tuloksena syntyi soittotunneilla käytettäväksi opas, joka soveltuu osittain viulun lisäksi myös muille soittimille. Työ on suunnattu soitonopettajille, jotka eivät ennestään ole opettaneet kansanmusiikkia, mutta ovat kiinnostuneita opettamaan sitä. Oppaassa esitellään kansanmusiikin keskeisiä tyylipiirteitä, kuulonvaraista oppimista, näppäripedagogiikkaa ja käydään läpi yleisimmät kansanmusiikissa esiintyvät tanssilajit. Tekstin pohjalta on nostettu käytännönläheisiä opetusvinkkejä soittotunneille.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kansanmusiikki sopii osin perinteiseen soittotuntiympäristöön, mutta sen laaja-alainen hyödyntäminen vaatii opettajilta asiaan perehtymistä ja kansanmusiikin kentällä yhtenäisen pedagogiikan tarkempaa pohtimista. Jatkotutkimus avaisi kiinnostavan kentän, sillä oppaan aineisto perustui vain yhden ihmisen kokemukseen kansanmusiikin opettamisesta ja on sillä tavoin vain pintaraapaisu mielenkiintoiseen aiheeseen.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen toimintatutkimus, jossa reflektoidaan tutkijan omia huomioita kansanmusiikin opettamisesta tutkimuksessa käytettyihin lähteisiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kirjallisuuskatsausta että toiminnallista tutkimusta. Tutkimuksen pääkysymykseksi muodostui: Kuinka kansanmusiikki voidaan tuoda soittotuntiympäristöön?
Toiminnallisen tutkimusosuuden tuloksena syntyi soittotunneilla käytettäväksi opas, joka soveltuu osittain viulun lisäksi myös muille soittimille. Työ on suunnattu soitonopettajille, jotka eivät ennestään ole opettaneet kansanmusiikkia, mutta ovat kiinnostuneita opettamaan sitä. Oppaassa esitellään kansanmusiikin keskeisiä tyylipiirteitä, kuulonvaraista oppimista, näppäripedagogiikkaa ja käydään läpi yleisimmät kansanmusiikissa esiintyvät tanssilajit. Tekstin pohjalta on nostettu käytännönläheisiä opetusvinkkejä soittotunneille.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kansanmusiikki sopii osin perinteiseen soittotuntiympäristöön, mutta sen laaja-alainen hyödyntäminen vaatii opettajilta asiaan perehtymistä ja kansanmusiikin kentällä yhtenäisen pedagogiikan tarkempaa pohtimista. Jatkotutkimus avaisi kiinnostavan kentän, sillä oppaan aineisto perustui vain yhden ihmisen kokemukseen kansanmusiikin opettamisesta ja on sillä tavoin vain pintaraapaisu mielenkiintoiseen aiheeseen.