Laadukkaan rakentamisen puolesta
Pohjola, Enni (2023)
Pohjola, Enni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011906
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihepiiri oli rakentamisen laatu. Tarkoituksena oli selvittää, mikä on rakentamisen laadun taso Suomessa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tavoitteena oli tarjota konkreettisia keinoja laadunhallintaan sekä luoda käsitystä siitä, miten kokonaisvaltaisen laadun tuottaminen onnistuu. Rakentaminen on pääosin yrityslähtöistä toimintaa ja opinnäytetyössä haluttiin nostaa esille laaduntavoittelun tärkeyttä rakennusyrityksen toiminnassa. Opinnäytetyötä ei ole rajattu minkään tietyn kokoisen yrityksen toiminnan tueksi, vaan siitä voivat hyötyä kaiken kokoiset yritykset ja organisaatiot.
Opinnäytetyö alkoi tutustumalla laatukäsitteeseen ja rakentamisen laadun teoriaan. Tietoa haettiin internetistä sekä alan julkaisuista. Työtä varten tehtiin kolmen kysymyksen monivalintakysely sosiaalisen median alustoissa. Kyselyssä oli mahdollisuus myös sanallisten vastausten antamiseen, mutta vastaajilla ei selkeästi ollut aikaa paneutua kyselyyn enempää ja vain muutamat antoivat myös sanallisia vastauksia. Näiden sanallisten vastausten ja kyselyn muiden tulosten pohjalta tartuttiin kyselyssä esille tulleisiin laatuun vaikuttaviin ajatuksiin ja etsittiin faktapohjaa niille.
Työn tuloksista kävi ilmi, että Suomen rakentamisen laatu on yleisellä tasolla keskinkertaista. Yleisimmin ajatellaan, että kiire työmailla aiheuttaa huonon laadun syntymisen. Työn aikana kuitenkin selvisi, että kiire on vain seurausta muista tekijöistä, kuten työmaan johtamisen ja suunnittelun ongelmista. Monessa eri lähteessä tuli ilmi, että laatujärjestelmää pidetään parhaana yrityksen laadunhallinnan työkaluna. Ehkä tärkein johtopäätös kuitenkin on, että rakennusalan yrityksen kannattaa panostaa kokonaisvaltaiseen toiminnan laatuun, mikäli haluaa pärjätä alan markkinoilla. The subject of the thesis was to investigate the quality of building and reasons behind it. The purpose was to investigate the level of construction quality in Finland and which factors are affecting to it. The goal was to offer concrete ways and means for quality management and to create an understanding of comprehensive quality as a maker of successful company. Building is mainly a company-oriented industry. In this thesis there was a desire to highlight the importance of the pursuit of quality in the operations of a building company. The thesis is not meant for certain size of company or organization. Companies and organizations of all size can get benefit from it.
The work was started by getting to know the concept of quality and the theory of construction quality. The information is searched from internet and industry publications. For this thesis a multiple-choice survey on social media platforms was made. It included three questions. The survey also had an option for verbal answers, but answerers clearly didn’t have time for it because only few gave verbal answers as well. Based on the results and answers of the survey, there was look for a factual basis for the answers.
The results of this thesis revealed that the quality of building in Finland is generally average. The construction workers think that the rush at construction sites causes poor quality. During this thesis it became clear that the rush is only a result of other problems such as problems with site management and planning. Many different sources thought that company quality system is considered as the best quality management tool for the company. In the end the most important conclusion is that a building company should invest in comprehensive operational quality if the company wants to succeed in the building industry.
Opinnäytetyö alkoi tutustumalla laatukäsitteeseen ja rakentamisen laadun teoriaan. Tietoa haettiin internetistä sekä alan julkaisuista. Työtä varten tehtiin kolmen kysymyksen monivalintakysely sosiaalisen median alustoissa. Kyselyssä oli mahdollisuus myös sanallisten vastausten antamiseen, mutta vastaajilla ei selkeästi ollut aikaa paneutua kyselyyn enempää ja vain muutamat antoivat myös sanallisia vastauksia. Näiden sanallisten vastausten ja kyselyn muiden tulosten pohjalta tartuttiin kyselyssä esille tulleisiin laatuun vaikuttaviin ajatuksiin ja etsittiin faktapohjaa niille.
Työn tuloksista kävi ilmi, että Suomen rakentamisen laatu on yleisellä tasolla keskinkertaista. Yleisimmin ajatellaan, että kiire työmailla aiheuttaa huonon laadun syntymisen. Työn aikana kuitenkin selvisi, että kiire on vain seurausta muista tekijöistä, kuten työmaan johtamisen ja suunnittelun ongelmista. Monessa eri lähteessä tuli ilmi, että laatujärjestelmää pidetään parhaana yrityksen laadunhallinnan työkaluna. Ehkä tärkein johtopäätös kuitenkin on, että rakennusalan yrityksen kannattaa panostaa kokonaisvaltaiseen toiminnan laatuun, mikäli haluaa pärjätä alan markkinoilla.
The work was started by getting to know the concept of quality and the theory of construction quality. The information is searched from internet and industry publications. For this thesis a multiple-choice survey on social media platforms was made. It included three questions. The survey also had an option for verbal answers, but answerers clearly didn’t have time for it because only few gave verbal answers as well. Based on the results and answers of the survey, there was look for a factual basis for the answers.
The results of this thesis revealed that the quality of building in Finland is generally average. The construction workers think that the rush at construction sites causes poor quality. During this thesis it became clear that the rush is only a result of other problems such as problems with site management and planning. Many different sources thought that company quality system is considered as the best quality management tool for the company. In the end the most important conclusion is that a building company should invest in comprehensive operational quality if the company wants to succeed in the building industry.