Nuorten tunnetaitojen tukeminen kouluissa ryhmäintervention keinoin : kirjallisuuskatsaus
Kari, Juulia; Näsi, Kati (2023)
Kari, Juulia
Näsi, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183826
Tiivistelmä
Nuorten kasvaneesta ahdistuksesta saa lukea enenevässä määrin. Tietoisuus huono-osaisuuden periytymisestä sukupolvelta toiselle on lisääntynyt. Tunnetaidoilla on katsottu olevan suuri merkitys vaikeiden tunteiden hallitsemisessa sekä periytyvyyden katkaisemisessa. On myös useita eri viitteitä siitä, että vertaistuki, osallisuus ja avoin keskustelu asioista ryhmässä edesauttavat tunteiden tunnistamisessa ja niiden hallitsemisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla erilaisiin tutkimuksiin perustuen, millaisia nuorten tunnetaitojen ryhmäinterventioita kouluilla on tehty ja millaisia tuloksia tunnetaitojen ryhmäinterventioista on saatu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kouluissa toteutuneiden ryhmäinterventioiden vaikutuksista nuorten tunnetaitoihin sekä koostaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia ryhmäinterventioista on ollut, miten nuorten tunnetaitoja tuetaan kouluilla ja miten ryhmäinterventioita käytetään. Tämä opinnäytetyö liittyy Tampereen ammattikorkeakoulun johtamaan ”Eläytyen osalliseksi” -hankkeeseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista voi päätellä, että aihetta on tutkittu erityisesti nuorten osalta vain vähän. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että koulut ovat sopivia toimintaympäristöjä tunnetaitojen ryhmämuotoiseen tukemiseen. Ryhmäinterventioiden vaikuttavuudesta löytyi lupaavia tuloksia, vaikka erilaisten menetelmien kirjo oli huomattavan laaja.
Jatkotutkimusehdotuksemme on, että tulevaisuudessa tutkittaisiin enemmän kouluilla tapahtuvia ryhmäinterventioita tai ryhmänohjausta, jotka käsittelevät nuorten tunnetaitoja ja niiden tukemista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla erilaisiin tutkimuksiin perustuen, millaisia nuorten tunnetaitojen ryhmäinterventioita kouluilla on tehty ja millaisia tuloksia tunnetaitojen ryhmäinterventioista on saatu. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kouluissa toteutuneiden ryhmäinterventioiden vaikutuksista nuorten tunnetaitoihin sekä koostaa tietoa siitä, millaisia kokemuksia ryhmäinterventioista on ollut, miten nuorten tunnetaitoja tuetaan kouluilla ja miten ryhmäinterventioita käytetään. Tämä opinnäytetyö liittyy Tampereen ammattikorkeakoulun johtamaan ”Eläytyen osalliseksi” -hankkeeseen.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista voi päätellä, että aihetta on tutkittu erityisesti nuorten osalta vain vähän. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siitä, että koulut ovat sopivia toimintaympäristöjä tunnetaitojen ryhmämuotoiseen tukemiseen. Ryhmäinterventioiden vaikuttavuudesta löytyi lupaavia tuloksia, vaikka erilaisten menetelmien kirjo oli huomattavan laaja.
Jatkotutkimusehdotuksemme on, että tulevaisuudessa tutkittaisiin enemmän kouluilla tapahtuvia ryhmäinterventioita tai ryhmänohjausta, jotka käsittelevät nuorten tunnetaitoja ja niiden tukemista.