Strategian jalkauttaminen valtion koulukodeilla : Perehdytyksen kehittämisellä kohti elävää strategiaa
Vuorinen, Marjo (2023)
Vuorinen, Marjo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203849
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka tarkoituksena oli kuvata Valtion koulukotien esihenkilöiden näkemyksiä strategian jalkauttamisesta ja valita tulosten pohjalta organisaation elävää strategiaa tukeva kehittämisaihe. Aiheeksi valikoitui perehdytyksen kehittäminen strategian jalkauttamisessa. Tavoitteena oli, että esihenkilöt saavat valmiuksia strategian jalkauttamiseen, mikä mahdollistaa myös henkilöstön ja asiakkaiden osallisuuden strategiaprosessiin. Näiden edellä mainittujen asioiden kautta voidaan organisaatiossa toteuttaa elävää strategiaa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toimintatutkimus, jossa tutkimusosion aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 31 tiedonantajalle, joista 11 vastasi kyselyyn. Tiedonantajat olivat Valtion koulukotien johtajia ja tiiminvetäjiä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan strategian jalkauttamista tukevia tekijöitä olivat osallisuus, selkeä strategia, aktiivinen strategian ylläpitäminen ja hyvä tiedotus. Osa strategian jalkauttamista tukevista asioista koettiin myös jalkauttamista heikentävinä, kuten perehdytys. Perehdytyksen lisäksi strategian jalkauttamista heikentävä tekijä oli puutteet tiedonkulussa.
Saatujen tulosten pohjalta kehittämistoiminnan kohteeksi valittiin perehdytyksen kehittäminen strategian jalkauttamisessa. Kehittämisosio toteutettiin ideointityöpajoina, jotka pidettiin kaikille viidelle koulukodille erikseen. Ideointityöpajoihin osallistui sekä johtotehtävissä työskenteleviä että hoito-, kasvatus- ja opetustehtävissä työskenteleviä henkilöitä. Ideointityöpajoissa tärkeimpinä keinoina perehdytyksen kehittämiseen strategian jalkauttamisessa nousivat esille strategian näkyväksi tekeminen, asiakasosallisuus, esihenkilön toimiminen esimerkkinä sekä uuden työntekijän vastuu strategiaan perehtymisestä. Jatkossa tulokset käsitellään koulukotien johtoryhmissä ja jalkautetaan tiiminvetäjien johdolla osastojen arkeen. Ideointityöpajojen tulosten jalkauttamista arvioidaan sisäisissä auditoinneissa, joissa arvioidaan strategian toteutumista ja sen pysymistä elävänä. Arviointia tehdään myös johdon katselmuksessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että perehdytystä strategian jalkauttamiseksi tulee olla enemmän. Strategian tulee olla esillä fyysisessä ympäristössä ja arjen puheessa. Osallisuutta tulee hyödyntää vielä enemmän esimerkiksi pelien ja ohjattujen keskusteluiden kautta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yrityksissä ja organisaatioissa, joissa kehitetään strategiaa, perehdytystä, strategista johtamista sekä elävää strategiaa osallisuutta hyödyntämällä.
Opinnäytetyön menetelmänä oli toimintatutkimus, jossa tutkimusosion aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 31 tiedonantajalle, joista 11 vastasi kyselyyn. Tiedonantajat olivat Valtion koulukotien johtajia ja tiiminvetäjiä. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan strategian jalkauttamista tukevia tekijöitä olivat osallisuus, selkeä strategia, aktiivinen strategian ylläpitäminen ja hyvä tiedotus. Osa strategian jalkauttamista tukevista asioista koettiin myös jalkauttamista heikentävinä, kuten perehdytys. Perehdytyksen lisäksi strategian jalkauttamista heikentävä tekijä oli puutteet tiedonkulussa.
Saatujen tulosten pohjalta kehittämistoiminnan kohteeksi valittiin perehdytyksen kehittäminen strategian jalkauttamisessa. Kehittämisosio toteutettiin ideointityöpajoina, jotka pidettiin kaikille viidelle koulukodille erikseen. Ideointityöpajoihin osallistui sekä johtotehtävissä työskenteleviä että hoito-, kasvatus- ja opetustehtävissä työskenteleviä henkilöitä. Ideointityöpajoissa tärkeimpinä keinoina perehdytyksen kehittämiseen strategian jalkauttamisessa nousivat esille strategian näkyväksi tekeminen, asiakasosallisuus, esihenkilön toimiminen esimerkkinä sekä uuden työntekijän vastuu strategiaan perehtymisestä. Jatkossa tulokset käsitellään koulukotien johtoryhmissä ja jalkautetaan tiiminvetäjien johdolla osastojen arkeen. Ideointityöpajojen tulosten jalkauttamista arvioidaan sisäisissä auditoinneissa, joissa arvioidaan strategian toteutumista ja sen pysymistä elävänä. Arviointia tehdään myös johdon katselmuksessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että perehdytystä strategian jalkauttamiseksi tulee olla enemmän. Strategian tulee olla esillä fyysisessä ympäristössä ja arjen puheessa. Osallisuutta tulee hyödyntää vielä enemmän esimerkiksi pelien ja ohjattujen keskusteluiden kautta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yrityksissä ja organisaatioissa, joissa kehitetään strategiaa, perehdytystä, strategista johtamista sekä elävää strategiaa osallisuutta hyödyntämällä.