Luovasti aikuisuuteen : Yhdessä tekemisen voima
Lempiälä, Pia (2023)
Lempiälä, Pia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303223984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303223984
Tiivistelmä
Taiteellinen tutkimus mahdollistaa minkä tahansa ongelman tai ilmiön tutkimisen ja antaa keinot löytää uudenlaisia näkökulmia tietoon, sen tiedon tuottamiseen ja jäsentelyyn. Tässä taiteellis-pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastellaan luovuutta ja sen merkitystä yhteiskunnassa sekä pohditaan kaikille kuuluvaa kasvatusvastuuta eri näkökulmista. Työ fokusoituu produktin sijaan prosessiin eli taiteelliseen ja pedagogiseen työskentelyyn sekä sen myötä muodostuneisiin huomioihin.
Opinnäyte koostuu katsauksista monitaiteisen tuotoksen kamaritaide-konserttiin, pedagogisen tuotoksen kokeilevaan opetustyöhön kouluilla ja yrityksen perustamiseen. Tutkimuksen kokonaisuus rakentuu henkilökohtaiselle tarpeelle vahvistaa ymmärrystä sekä itselle sopivasta ja hedelmällisestä taiteellisesta prosessista että laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta taiteen tehtäviin ja vastuulliseen rooliin niissä.
Opinnäytetyön parissa vietettynä aikana tarkkailtiin ja jäsenneltiin omaa taiteilija-pedagogiminää sekä sen rinnalla toimivia ajatuksia itsestä, elämästä ja yhteiskunnasta. Työn keskiössä oli merkityksellisyys. Se ohjaa taiteellista ja pedagogista toimintaa ja on niiden liikkeellepaneva voima. Opinnäytetyön tarkastelun tuloksilla osoitetaan, että merkityksellisyydellä on väliä myös muille taidekasvatuksen kentällä oleville ja laajemminkin.
Katsottaessa pedagogista ja taiteellista toimintaa taiteellisen tutkimuksen kehysten läpi saavutetaan yksityiskohtaisempi näkymä. Opinnäytetyöprosessi vahvisti halua jatkaa tutkimusta taiteen kentällä. Taiteen merkityksellisyys meille jokaiselle on tutkimuksen arvoinen nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö osoittaa positiivisen pedagogiikan tärkeän merkityksen sekä yhdessä tekemisen voiman luovuuden rakentajana ja hyvinvoinnin edistäjänä.
Opinnäyte koostuu katsauksista monitaiteisen tuotoksen kamaritaide-konserttiin, pedagogisen tuotoksen kokeilevaan opetustyöhön kouluilla ja yrityksen perustamiseen. Tutkimuksen kokonaisuus rakentuu henkilökohtaiselle tarpeelle vahvistaa ymmärrystä sekä itselle sopivasta ja hedelmällisestä taiteellisesta prosessista että laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta taiteen tehtäviin ja vastuulliseen rooliin niissä.
Opinnäytetyön parissa vietettynä aikana tarkkailtiin ja jäsenneltiin omaa taiteilija-pedagogiminää sekä sen rinnalla toimivia ajatuksia itsestä, elämästä ja yhteiskunnasta. Työn keskiössä oli merkityksellisyys. Se ohjaa taiteellista ja pedagogista toimintaa ja on niiden liikkeellepaneva voima. Opinnäytetyön tarkastelun tuloksilla osoitetaan, että merkityksellisyydellä on väliä myös muille taidekasvatuksen kentällä oleville ja laajemminkin.
Katsottaessa pedagogista ja taiteellista toimintaa taiteellisen tutkimuksen kehysten läpi saavutetaan yksityiskohtaisempi näkymä. Opinnäytetyöprosessi vahvisti halua jatkaa tutkimusta taiteen kentällä. Taiteen merkityksellisyys meille jokaiselle on tutkimuksen arvoinen nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö osoittaa positiivisen pedagogiikan tärkeän merkityksen sekä yhdessä tekemisen voiman luovuuden rakentajana ja hyvinvoinnin edistäjänä.