ToimistoSissit: nykyisten jäsenten aktivoiminen ja sitouttaminen
Toivanen, Niina (2023)
Toivanen, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi valtakunnallinen ammatillisen tiedon ja kokemuksien jakamisen verkosto, ToimistoSissit-verkosto. Verkoston jäsenet työskentelevät erilaisissa assistenttityön tehtävissä. Tämän työn tavoitteena oli tuottaa verkostolle kehittämissuunnitelma jäsenten aktivoimiseksi ja sitouttamiseksi. Tarkoitus oli, että verkosto voi käyttää suunnitelmaa verkoston kehittämisen pohjana.
Moni työntekijä kuuluu nykyaikana ammatillisiin verkostoihin kehittääkseen itseään sekä verkostoituakseen. Assistenttitehtävissä työskentelevien kollegaverkosto työpaikoilla voi olla pienempi ja siksi verkostoituminen koetaan tärkeäksi. Verkoston jäsenistön aktiivisuus vaihtelee kuitenkin paljon ja tähän pohjautui työn tutkimusongelma: kuinka sitouttaa ja aktivoida verkoston nykyisiä jäseniä.
Työn teoriaosassa tarkasteltiin sitouttamisen sekä asiakastuntemuksen teoriaa. Tärkeimpinä lähteinä toimivat teokset Digimarkkinointi: Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän (Lahtinen, Pulkka, Karjaluoto & Mero 2022) sekä Menesty digimarkkinoinnilla: 2.0. (Komulainen 2023). Sitouttamisen osalta käsiteltiin asiakastuntemusta, MRACE-myyntisuppilomallia sekä sisällöllä sitouttamista. Asiakastuntemuksen osuudessa tarkastelussa oli asiakaspersoonat sekä asiakkuusmarkkinointi.
Työn empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisin keinoin, mm. haastatteluja, havainnointia, jatkuvaa vuorovaikutusta toimeksiantajan kanssa ja toimeksiantajan omaa olemassa olevaa dataa apuna käyttäen. Näitä aineistoja tutkittiin SOSTAC- ja MRACE-mallien avulla. Tutkimus on toteutettu lokakuun 2022 ja huhtikuun 2023 välillä.
Työn tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jota verkosto voi hyödyntää toiminnan kehittämisen pohjana. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että verkoston kannattaa fokusoida markkinointiaan sekä digitaalisten markkinointikeinojen että asiakaspersoonien avulla. Asiakkuuksienhallintaan ja sisältömarkkinointiin on kiinnitettävä huomiota markkinoinnin suunnittelussa.
Moni työntekijä kuuluu nykyaikana ammatillisiin verkostoihin kehittääkseen itseään sekä verkostoituakseen. Assistenttitehtävissä työskentelevien kollegaverkosto työpaikoilla voi olla pienempi ja siksi verkostoituminen koetaan tärkeäksi. Verkoston jäsenistön aktiivisuus vaihtelee kuitenkin paljon ja tähän pohjautui työn tutkimusongelma: kuinka sitouttaa ja aktivoida verkoston nykyisiä jäseniä.
Työn teoriaosassa tarkasteltiin sitouttamisen sekä asiakastuntemuksen teoriaa. Tärkeimpinä lähteinä toimivat teokset Digimarkkinointi: Luo strategia, vie se käytäntöön, myy enemmän (Lahtinen, Pulkka, Karjaluoto & Mero 2022) sekä Menesty digimarkkinoinnilla: 2.0. (Komulainen 2023). Sitouttamisen osalta käsiteltiin asiakastuntemusta, MRACE-myyntisuppilomallia sekä sisällöllä sitouttamista. Asiakastuntemuksen osuudessa tarkastelussa oli asiakaspersoonat sekä asiakkuusmarkkinointi.
Työn empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisin keinoin, mm. haastatteluja, havainnointia, jatkuvaa vuorovaikutusta toimeksiantajan kanssa ja toimeksiantajan omaa olemassa olevaa dataa apuna käyttäen. Näitä aineistoja tutkittiin SOSTAC- ja MRACE-mallien avulla. Tutkimus on toteutettu lokakuun 2022 ja huhtikuun 2023 välillä.
Työn tuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jota verkosto voi hyödyntää toiminnan kehittämisen pohjana. Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että verkoston kannattaa fokusoida markkinointiaan sekä digitaalisten markkinointikeinojen että asiakaspersoonien avulla. Asiakkuuksienhallintaan ja sisältömarkkinointiin on kiinnitettävä huomiota markkinoinnin suunnittelussa.