Varhaiskasvatuksen tuen tasojen pedagogisia ratkaisuja : Käytänteitä Lahden alueen varhaiskasvatuksessa
Rantasalo, Riku (2023)
Rantasalo, Riku
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ja dokumentoida Lahden alueen varhaiskasvatusyksiköiden käytössä olevia pedagogisia ratkaisuja eri tuen tasoilla. Opinnäytetyön empiirinen osuus keskittyi keräämään yhteen lapsiryhmissä käytettyjä tukitoimia yleisen, tehostetun ja erityisen tuen osalta ja eri tuen tasojen rajanvedon selvyyttä. Opinnäytetyön tilaajana oli Lahden kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Elokuussa 2022 käyttöön otetun varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistuksen myötä tuen tasoja ei ole vielä ehditty tutkia käytännön esimerkkien kautta.
Työn teoriaosuus pohjautuu uusimpiin alan lähteisiin. Teoriaosuuden taustalla ovat myös varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen anonyymisti tehtävää Webropol-kyselyä. Suurin osa vastaajista työskenteli varhaiskasvatuksen hoitajana tai varhaiskasvatuksen opettajana.
Kyselyn tulokset koostuvat neljäntoista vastaajan datasta, joka analysoitiin teemoittamalla ja peilaa-malla tuloksia alan tuoreimpaan lähdeaineistoon sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2022. Kyselyn vastausten perusteella noustessa tuen tasoilla pedagogisten ratkaisujen ja tuen intensiteetti kasvaa myös. Lapsen tukitoimet henkilökohtaistuvat ja ryhmän resursseihin kuuluu usein ryhmäavustaja tehostetun ja erityisen tuen kohdalla. Kyselyssä havaittiin rajanveto tuen tasojen välille haasteelliseksi.
Työn teoriaosuus pohjautuu uusimpiin alan lähteisiin. Teoriaosuuden taustalla ovat myös varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen anonyymisti tehtävää Webropol-kyselyä. Suurin osa vastaajista työskenteli varhaiskasvatuksen hoitajana tai varhaiskasvatuksen opettajana.
Kyselyn tulokset koostuvat neljäntoista vastaajan datasta, joka analysoitiin teemoittamalla ja peilaa-malla tuloksia alan tuoreimpaan lähdeaineistoon sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin 2022. Kyselyn vastausten perusteella noustessa tuen tasoilla pedagogisten ratkaisujen ja tuen intensiteetti kasvaa myös. Lapsen tukitoimet henkilökohtaistuvat ja ryhmän resursseihin kuuluu usein ryhmäavustaja tehostetun ja erityisen tuen kohdalla. Kyselyssä havaittiin rajanveto tuen tasojen välille haasteelliseksi.