Luova toimisto Krean brändiyhteisön strategian kirkastaminen
Kaijomaa, Henna (2023)
Kaijomaa, Henna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514365
Tiivistelmä
Brändiyhteisön muodostaminen on tärkeä osa brändin rakentamista ja kehittämistä. Brändiyhteisö muodostaa brändin ympärille ekosysteemin, jossa sen jäsenet voivat kommunikoida keskenään. Hyvä ja onnistunut brändiyhteisö luo brändin ja sen jäsenien välille pitkäaikaisen asiakassuhteen ja sitouttaa jäsenet osaksi brändiä.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, ja se on toteutettu toimeksiantona Haaga-Helian Luova toimisto Krealle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kirkastaa brändiyhteisön strategiaa ja luoda käsikirja brändiyhteisön strategian kirkastamiseksi Krean valmentajien käyttöön. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään ainoastaan Haaga-Helian Luova toimisto Kreaa ja sen tärkeintä sidosryhmää eli opiskelijoita. Tässä opinnäytetyössä käsitellään myös brändiyhteisön merkitystä ja ulottuvuuksia osana Haaga-Helia Luova toimisto Krean brändiyhteisöä.
Toimeksiantoyrityksellä ei ollut resursseja strategian konkreettiseen kirkastamiseen, mutta se koettiin ajankohtaiseksi ja tärkeäksi osaksi toimeksiantajan käynnissä olevaa brändiuudistusta. Työ antaa Krean valmentajille selkeät suuntaviivat ja konkreettisen ohjeistuksen brändiyhteisön kehittämiseen ja kasvattamiseen. Käsikirjan on tarkoitus toimia oppaana valmentajien jokapäiväisessä työssä. Opinnäytetyön tukena käytettiin toimeksiantajan haastattelua. Myös kirjoittajan oma kokemus Krean opiskelijana auttoi laatimaan strategian opiskelijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja pohdinnasta. Tietoperusta jakautuu kolmeen eri päälukuun. Ensimmäisessä luvussa avataan brändin ja brändiyhteisön käsitteitä. Toinen teorialuku käsittelee brändiyhteisön strategiaa ja sen muodostamista sekä tärkeimpiä strategiaelementtejä. Viimeisessä teorialuvussa keskitytään valittuihin liiketalouden kehittämistyön menetelmiin, joita tässä opinnäytetyössä ovat sidosryhmä- ja SWOT-analyysit. Myös kohdepersoonan käsite avataan tiiviisti.
Työn toiminnallisessa osuudessa laadittiin Krean brändiyhteisön strategia teoreettiseen tietoon pohjautuen. Toiminnallinen osuus alkaa toimeksiantajan lähtötilanteen kuvauksella, jonka tekemisessä hyödynnettiin valittuja kehittämistyön menetelmiä. Tämän jälkeen kirkastettiin Krean brändiyhteisön strategia ottaen huomioon toimeksiantajan aiemmin tekemät strategiset linjaukset ja elementit. Kirkastettu brändiyhteisön strategia sisältää kuvauksen Krean yhteisöön liittymisen hyödyistä, toimeksiantajan tärkeimmistä kanavista ja alustoista sekä konkreettisen kuvauksen krealaisen opiskelijapolusta. Lopuksi määriteltiin tuotoksen kehittämisen mittarit ja seuranta.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa pohditaan opinnäytetyön toteutusta, annetaan ehdotuksia brändiyhteisön jatkokehittämisestä ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2023. Työ laadittiin toimeksiantajan tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työn lopputulokseen.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, ja se on toteutettu toimeksiantona Haaga-Helian Luova toimisto Krealle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kirkastaa brändiyhteisön strategiaa ja luoda käsikirja brändiyhteisön strategian kirkastamiseksi Krean valmentajien käyttöön. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään ainoastaan Haaga-Helian Luova toimisto Kreaa ja sen tärkeintä sidosryhmää eli opiskelijoita. Tässä opinnäytetyössä käsitellään myös brändiyhteisön merkitystä ja ulottuvuuksia osana Haaga-Helia Luova toimisto Krean brändiyhteisöä.
Toimeksiantoyrityksellä ei ollut resursseja strategian konkreettiseen kirkastamiseen, mutta se koettiin ajankohtaiseksi ja tärkeäksi osaksi toimeksiantajan käynnissä olevaa brändiuudistusta. Työ antaa Krean valmentajille selkeät suuntaviivat ja konkreettisen ohjeistuksen brändiyhteisön kehittämiseen ja kasvattamiseen. Käsikirjan on tarkoitus toimia oppaana valmentajien jokapäiväisessä työssä. Opinnäytetyön tukena käytettiin toimeksiantajan haastattelua. Myös kirjoittajan oma kokemus Krean opiskelijana auttoi laatimaan strategian opiskelijan näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tietoperustasta, toiminnallisesta osuudesta ja pohdinnasta. Tietoperusta jakautuu kolmeen eri päälukuun. Ensimmäisessä luvussa avataan brändin ja brändiyhteisön käsitteitä. Toinen teorialuku käsittelee brändiyhteisön strategiaa ja sen muodostamista sekä tärkeimpiä strategiaelementtejä. Viimeisessä teorialuvussa keskitytään valittuihin liiketalouden kehittämistyön menetelmiin, joita tässä opinnäytetyössä ovat sidosryhmä- ja SWOT-analyysit. Myös kohdepersoonan käsite avataan tiiviisti.
Työn toiminnallisessa osuudessa laadittiin Krean brändiyhteisön strategia teoreettiseen tietoon pohjautuen. Toiminnallinen osuus alkaa toimeksiantajan lähtötilanteen kuvauksella, jonka tekemisessä hyödynnettiin valittuja kehittämistyön menetelmiä. Tämän jälkeen kirkastettiin Krean brändiyhteisön strategia ottaen huomioon toimeksiantajan aiemmin tekemät strategiset linjaukset ja elementit. Kirkastettu brändiyhteisön strategia sisältää kuvauksen Krean yhteisöön liittymisen hyödyistä, toimeksiantajan tärkeimmistä kanavista ja alustoista sekä konkreettisen kuvauksen krealaisen opiskelijapolusta. Lopuksi määriteltiin tuotoksen kehittämisen mittarit ja seuranta.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa pohditaan opinnäytetyön toteutusta, annetaan ehdotuksia brändiyhteisön jatkokehittämisestä ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana. Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2023. Työ laadittiin toimeksiantajan tavoitteiden ja tarpeiden mukaisesti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työn lopputulokseen.