Epäterveellisten elintarvikkeiden vastuullinen markkinointi TikTokissa : case TV Mix
Kuokkanen, Katariina (2023)
Kuokkanen, Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yritys tai brändi voi toteuttaa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia vastuullisesti TikTokissa, kun tiedetään, että sisällöt tavoittavat myös alle 18-vuotiaita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi makeisalanyritys Cloetta Suomi Oy. Aihe muodostui toimeksiantajan halusta ja tarpeesta saada lisätietoa, siitä miten toteuttaa TikTok-markkinointia vastuullisesti. Opinnäytetyön tuotoksena oli opas asioista, jotka tulee ottaa huomioon, kun halutaan markkinoida vastuullisesti TikTokissa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi TikTokia markkinointikanavana, elintarvike-markkinointia koskevia lakeja ja itsesääntelyä sekä EPELI-hanketta (epäterveellisten elintarvikkeiden vastuullinen markkinointi lapsille ja nuorille). Opinnäytetyöhön haastateltiin kahta elintarvikealan yrityksen edustajaa, jotta saatiin käsitys alan yrityksen näkemyksistä aihetta koskien. Case-osuudessa sekä oppaassa tuotiin esiin sisältöesimerkkejä ja esitettiin kehitysehdotuksia.
Teoriaosuudessa käytiin läpi TikTokia markkinointikanavana, elintarvike-markkinointia koskevia lakeja ja itsesääntelyä sekä EPELI-hanketta (epäterveellisten elintarvikkeiden vastuullinen markkinointi lapsille ja nuorille). Opinnäytetyöhön haastateltiin kahta elintarvikealan yrityksen edustajaa, jotta saatiin käsitys alan yrityksen näkemyksistä aihetta koskien. Case-osuudessa sekä oppaassa tuotiin esiin sisältöesimerkkejä ja esitettiin kehitysehdotuksia.