Folkhögskolans roll i samhället: den unika gruppdynamiken
Bergens, Belinda Rose (2023)
Bergens, Belinda Rose
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116601
Tiivistelmä
Examensarbetet beskriver hur folkhögskolans påverkan gör en skillnad i samhället. Det finns olika faktorer att ta upp när det kommer till folkhögskolans verksamhet, däremot kommer examensarbetets inriktning att vara folkhögskolans gruppdynamik.
Syftet är att förklara hur detta kan tillämpas ur ett gruppdynamiskt perspektiv, med bland annat hjälp av Maslows behovshierarki och Susan Wheelans grupputvecklingsmodell.
För att få svar på detta utförs en kvantitativ undersökning, i form av en enkät där människor från olika generationer bidrar med sina erfarenheter av att studera på folkhögskola.
Syftet är att förklara hur detta kan tillämpas ur ett gruppdynamiskt perspektiv, med bland annat hjälp av Maslows behovshierarki och Susan Wheelans grupputvecklingsmodell.
För att få svar på detta utförs en kvantitativ undersökning, i form av en enkät där människor från olika generationer bidrar med sina erfarenheter av att studera på folkhögskola.