Yhteistyörobotiikan ja hitsausrobotiikan vertailu oppilaitoksen hitsauslaboratorion tarpeisiin
Vehmanen, Jan (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116945
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulun Myyrmäen-toimipisteen hitsaus- ja levytyötekniikan laboratorio oli uusimassa hitsaustekniikkaansa, ja oppilaitoksella oli herännyt kiinnostusta yhteistyörobotiikkaan. Hitsausrobotille varattu työtila oli pienehkö, ja oppilaitos oli esittänyt lisätoiveena mahdollisuuden hitsausrailon skannaamiselle sekä metallin 3D-tulostukselle samalla robotilla.
Työn tavoitteena oli valita oppilaitokselle sopivin hitsausjärjestelmä. Työssä vertailtiin erilaisia hitsaus- sekä yhteistyörobotteja oppilaitoksen tarpeiden mukaisesti. Vertailussa keskityttiin erityisesti soveltuvuuteen opetuskäytössä ja sopivuuteen robotille varattuun tilaan, lisätoimintojen toteutukseen sekä hinta-arvioon. Erityisesti kiinnitettiin huomiota muun muassa oppilaitoksella testissä olleisiin robotteihin sekä muiden oppilaitosten käytössä oleviin järjestelmiin.
Työn aikana suoritettiin selvitystyötä verkossa ja haastateltiin palveluntarjoajia. Lisäksi etsittiin aiempia tutkimuksia aiheesta, tarkasteltiin muiden oppilaitosten ratkaisuja sekä testattiin hitsauslaboratoriossa yhteistyörobotin käyttöä ja suorituskykyä.
Yhteistyörobotiikalla hitsaaminen osoittautui koululle sopivaksi vaihtoehdoksi, mutta metallin 3D-tulostus ja railonseuranta eivät olleet järkevästi toteutettavissa. Näiden lisätoimintojen toteutus onnistui teollisuushitsausrobotilla, mutta tämä oli hinnakkaampi vaihtoehto. Teollisuusrobotti tarjosi myös yhteistyörobottia vastaavia ominaisuuksia, kuten ohjausradan piirtäminen käsivartta raahaamalla sekä liikeradalla olevien esteiden tunnistaminen laserantureilla, mutta nämä lisäominaisuudet vaativat lisäinvestointeja.
Oppilaitokselle jäi päätettäväksi, sijoitetaanko edullisempaan, tulevaisuutta edustavaan vaihtoehtoon eli yhteistyörobottiin vai hinnakkaaseen, mutta varmaan ja kaiken kattavaan perinteiseen hitsausrobottiin.
Työn tavoitteena oli valita oppilaitokselle sopivin hitsausjärjestelmä. Työssä vertailtiin erilaisia hitsaus- sekä yhteistyörobotteja oppilaitoksen tarpeiden mukaisesti. Vertailussa keskityttiin erityisesti soveltuvuuteen opetuskäytössä ja sopivuuteen robotille varattuun tilaan, lisätoimintojen toteutukseen sekä hinta-arvioon. Erityisesti kiinnitettiin huomiota muun muassa oppilaitoksella testissä olleisiin robotteihin sekä muiden oppilaitosten käytössä oleviin järjestelmiin.
Työn aikana suoritettiin selvitystyötä verkossa ja haastateltiin palveluntarjoajia. Lisäksi etsittiin aiempia tutkimuksia aiheesta, tarkasteltiin muiden oppilaitosten ratkaisuja sekä testattiin hitsauslaboratoriossa yhteistyörobotin käyttöä ja suorituskykyä.
Yhteistyörobotiikalla hitsaaminen osoittautui koululle sopivaksi vaihtoehdoksi, mutta metallin 3D-tulostus ja railonseuranta eivät olleet järkevästi toteutettavissa. Näiden lisätoimintojen toteutus onnistui teollisuushitsausrobotilla, mutta tämä oli hinnakkaampi vaihtoehto. Teollisuusrobotti tarjosi myös yhteistyörobottia vastaavia ominaisuuksia, kuten ohjausradan piirtäminen käsivartta raahaamalla sekä liikeradalla olevien esteiden tunnistaminen laserantureilla, mutta nämä lisäominaisuudet vaativat lisäinvestointeja.
Oppilaitokselle jäi päätettäväksi, sijoitetaanko edullisempaan, tulevaisuutta edustavaan vaihtoehtoon eli yhteistyörobottiin vai hinnakkaaseen, mutta varmaan ja kaiken kattavaan perinteiseen hitsausrobottiin.