Kokopäiväpedagogiikan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
Mäkinen, Heli; Savela, Annika (2023)
Mäkinen, Heli
Savela, Annika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060722357
Tiivistelmä
Kokopäiväpedagogiikka on läsnä varhaiskasvatuksen arjessa, mutta sillä ei ole vielä selkeää määritelmää. Opinnäytetyöllämme selvitimme, onko käsite varhaiskasvatuksen henkilöstölle tuttu ja millä tavoin sitä on heille avattu. Lisäksi tutkimme, miten kokopäiväpedagogiikka näyttäytyy valtakunnallisessa sekä Oulun paikallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa. Työmme tavoite oli lisätä tietoutta aiheesta ja sen käytännön toteuttamisesta.
Toteutimme tutkimuksellisen opinnäytetyön, jonka aineiston hankimme kyselytutkimuksella varhaiskasvatuksen henkilökunnalta. Työmme teoreettinen osuus pohjautuu varhaiskasvatuslakiin sekä valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin vuosilta 2018 ja 2022. Lisäksi työhömme linkittyy oleellisesti Oulun paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Tutkimuksemme aineistoa analysoimme teorialähtöisesti huomioiden vastaajien näkemykset käytännön työstä. Tällä tavoin saimme tietoa käytännössä toimivista kokopäiväpedagogiikan toteutustavoista ja sen toteuttamisen mahdollisista haasteista. Vastausten perusteella kokopäiväpedagogiikan käsitteen määrittely henkilöstölle on riittävää ja toteutuu samalla tavoin työtehtävästä riippumatta. Myös käytännön toteutus on hyvin suunniteltua ja kokopäiväpedagogiikkaa toteutetaan päivittäisenä osana varhaiskasvatuksen arkea.
Toteutimme tutkimuksellisen opinnäytetyön, jonka aineiston hankimme kyselytutkimuksella varhaiskasvatuksen henkilökunnalta. Työmme teoreettinen osuus pohjautuu varhaiskasvatuslakiin sekä valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin vuosilta 2018 ja 2022. Lisäksi työhömme linkittyy oleellisesti Oulun paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Tutkimuksemme aineistoa analysoimme teorialähtöisesti huomioiden vastaajien näkemykset käytännön työstä. Tällä tavoin saimme tietoa käytännössä toimivista kokopäiväpedagogiikan toteutustavoista ja sen toteuttamisen mahdollisista haasteista. Vastausten perusteella kokopäiväpedagogiikan käsitteen määrittely henkilöstölle on riittävää ja toteutuu samalla tavoin työtehtävästä riippumatta. Myös käytännön toteutus on hyvin suunniteltua ja kokopäiväpedagogiikkaa toteutetaan päivittäisenä osana varhaiskasvatuksen arkea.