Sosiaalinen media osana digimarkkinointia
Hakkarainen, Jenna; Tanskanen, Ella (2023)
Hakkarainen, Jenna
Tanskanen, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223542
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan digitaalista markkinointia ja miten sitä on mahdollista hyödyntää yrityksissä. Tarkemmin perehdytään sisältömarkkinointiin ja sosiaalisen mediaan. Sosiaalisen median kanavista tarkastellaan Facebookia, Instagramia sekä
TikTokia.
Opinnäytetyön tietoperustassa selvitetään, mitkä ovat digitaalisen markkinoinnin ominaisuudet ja mahdollisuudet sekä millaisia sisällöntuotannollisia tavoitteita yritysten tulisi tavoitella. Pohditaan myös digimarkkinoinnin tulevaisuutta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla digitaalisen markkinoinnin tuottajaa, jolla on kokemusta alalta useamman vuoden ajan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja katsaus sosiaalisen median hyötyihin ja mahdol-lisuuksiin. Keskeisimmät huomiot olivat digimarkkinoinnin osalta tehokas tavoitettavuus halutussa kohderyhmässä ja oikeanlaisen viestinnän vaikutus ostoprosessin eri vaiheissa. Haastattelussa kävi ilmi, että sosiaalisen median alustojen käyttö on isossa roolissa ja lähes edellytys yrityksen markkinointia ajatellen. Digitaaliset kanavat mahdollistavat isojen massojen tavoittamisen jopa globaalisti.
TikTokia.
Opinnäytetyön tietoperustassa selvitetään, mitkä ovat digitaalisen markkinoinnin ominaisuudet ja mahdollisuudet sekä millaisia sisällöntuotannollisia tavoitteita yritysten tulisi tavoitella. Pohditaan myös digimarkkinoinnin tulevaisuutta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla digitaalisen markkinoinnin tuottajaa, jolla on kokemusta alalta useamman vuoden ajan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi laaja katsaus sosiaalisen median hyötyihin ja mahdol-lisuuksiin. Keskeisimmät huomiot olivat digimarkkinoinnin osalta tehokas tavoitettavuus halutussa kohderyhmässä ja oikeanlaisen viestinnän vaikutus ostoprosessin eri vaiheissa. Haastattelussa kävi ilmi, että sosiaalisen median alustojen käyttö on isossa roolissa ja lähes edellytys yrityksen markkinointia ajatellen. Digitaaliset kanavat mahdollistavat isojen massojen tavoittamisen jopa globaalisti.