HubSpotin avulla kohti myynnin ja markkinoinnin saumatonta yhteistyötä : case Ilkka
Kokko, Iina (2023)
Lataukset:
Kokko, Iina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yritysasiakkaita laajan markkinointipalvelutarjoamansa avulla palveleva Ilkka. B2B-ostoprosessi on muuttunut huomattavasti viimevuosien aikana ja tänä päivänä yritysten myynti- ja markkinointitiimien tulisi puhaltaa yhteen hiileen, jotta asiakasta pystytään tukemaan ostopolun jokaisessa vaiheessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka kohdeyrityksen myynti- ja markkinointitiimin välistä yhteistyötä voitaisiin kehittää yrityksen käytössä olevan HubSpotin myynnin ja markkinoinnin automaatiojärjestelmän avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta aiheen kannalta olennaisesta ja toisiinsa kytkeytyvästä pääluvusta, joita ovat B2B-myynnin ja markkinoinnin rajapinta sekä markkinoinnin automaatio. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään myynnin ja markkinoinnin rooleja sekä yhteistyötä ja sen merkitystä liiketoiminnan kannalta. Toisessa teorialuvussa käsitellään markkinoinnin automaatiota ja avataan siihen liittyviä olennaisia käsitteitä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla ja haastateltaviksi valittiin aiheen kannalta tärkeitä kohdeyrityksen asiantuntijoita kolmesta eri segmentistä.
Haastatteluiden avulla saatiin arvokasta tietoa yrityksen myynnin ja markkinoinnin yhteistyön nykytilanteesta. Huomattiin, että yhteinen järjestelmä luo hyvän pohjan yhteistyön kehittämiselle, mutta loppupeleissä yhteistyö lähtee liikkeelle perusteista, kuten yhteisistä tavoitteista ja kommunikaatiosta. Tutkimuksen tulosten pohjalta saatiin hyviä kehitysideoita myös HubSpotin järjestelmästä, kuten tekoälyn hyödyntäminen sekä verkkosivujen optimointi HubSpotin avulla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta aiheen kannalta olennaisesta ja toisiinsa kytkeytyvästä pääluvusta, joita ovat B2B-myynnin ja markkinoinnin rajapinta sekä markkinoinnin automaatio. Ensimmäisessä teorialuvussa käsitellään myynnin ja markkinoinnin rooleja sekä yhteistyötä ja sen merkitystä liiketoiminnan kannalta. Toisessa teorialuvussa käsitellään markkinoinnin automaatiota ja avataan siihen liittyviä olennaisia käsitteitä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen avulla ja haastateltaviksi valittiin aiheen kannalta tärkeitä kohdeyrityksen asiantuntijoita kolmesta eri segmentistä.
Haastatteluiden avulla saatiin arvokasta tietoa yrityksen myynnin ja markkinoinnin yhteistyön nykytilanteesta. Huomattiin, että yhteinen järjestelmä luo hyvän pohjan yhteistyön kehittämiselle, mutta loppupeleissä yhteistyö lähtee liikkeelle perusteista, kuten yhteisistä tavoitteista ja kommunikaatiosta. Tutkimuksen tulosten pohjalta saatiin hyviä kehitysideoita myös HubSpotin järjestelmästä, kuten tekoälyn hyödyntäminen sekä verkkosivujen optimointi HubSpotin avulla.