"Minkä takia teillä kaikilla on housut alhaalla?" - 3 - 5-vuotiaiden lasten kehotunnekasvatus varhaiskasvattajien näkökulmasta
Hietanen, Marja; Korhonen, Veera (2023)
Hietanen, Marja
Korhonen, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082524975
Tiivistelmä
Kehotunnekasvatus on suhteellisen uusi asia varhaiskasvatuksessa. Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tehtävänä oli kuvata lasten kehotunnekasvatuksen toteutumista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajapäiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvattajien käsityksiä ja kokemuksia kehotunnekasvatuksen toteutumisesta päiväkodin päivittäisessä toiminnassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi eräs joensuulainen päiväkoti.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina kuudelle 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevälle varhaiskasvattajalle. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella jokaisella haastateltavalla oli käsitys siitä, mitä kehotunnekasvatus tarkoittaa ja miten sitä toteutetaan päiväkodin päivittäisessä toiminnassa. Tuloksista kävi ilmi, että kehotunnekasvatusta toteutetaan pääosin arjen perustoiminnoissa, mutta sen systemaattiseen toteuttamiseen kaivattiin enemmän suunnitelmallisuutta. Rooli kehotunnekasvatuksen toteuttajana koettiin tärkeäksi, mutta tuloksista nousi esiin myös huoltajien vastuu sekä heidän kanssaan tehtävä yhteistyö. Toimeksiantajapäiväkoti voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksista saatua tietoa kehotunnekasvatuksen toteutumisesta toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina kuudelle 3–5-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevälle varhaiskasvattajalle. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella jokaisella haastateltavalla oli käsitys siitä, mitä kehotunnekasvatus tarkoittaa ja miten sitä toteutetaan päiväkodin päivittäisessä toiminnassa. Tuloksista kävi ilmi, että kehotunnekasvatusta toteutetaan pääosin arjen perustoiminnoissa, mutta sen systemaattiseen toteuttamiseen kaivattiin enemmän suunnitelmallisuutta. Rooli kehotunnekasvatuksen toteuttajana koettiin tärkeäksi, mutta tuloksista nousi esiin myös huoltajien vastuu sekä heidän kanssaan tehtävä yhteistyö. Toimeksiantajapäiväkoti voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksista saatua tietoa kehotunnekasvatuksen toteutumisesta toiminnan tarkastelussa ja kehittämisessä.