"Yhdessä lähemmäs luontoa" : Ekologisen lastenkulttuuriviikon toteuttaminen päiväkoti Tenavataloon
Maijala, Elisa (2013)
Maijala, Elisa
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091225650
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyö ”Yhdessä lähemmäs luontoa!” toteutettiin yhteistyönä Temmeksellä sijaitsevaan päiväkoti Tenavataloon. Toiminnallisen osuuden tuotoksena päiväkodissa vietettiin luontoviikkoa, joka koostui lapsille suunnatuista luontotyöpajoista. Näiden toiminnallisten tuokioiden tavoitteena oli tuottaa uusia toimintatapoja ja käytäntöjä ekologisesta lastenkulttuurista päiväkodin käyttöön. Luontotyöpajojen tavoitteena lapsiryhmälle oli lisätä tietoisuutta ympäristöstä, sekä mahdollistaa retkien avulla lähiluontoon tutustumisen. Toiminnan avulla lapsille tarjottiin välineitä ympäristön tutkimiseen sekä uuden luomiseen taidekasvatuksellisin keinoin. Luontoviikon toiminnassa lapsia innostettiin yhteisöllisyyteen ja yhdessä toimimiseen kohti yhteisiä tavoitteita.
Perustana projektiopinnäytetyölle toimivat valtakunnallinen sekä paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Eri orientaatioista painotettiin luonnontieteellistä orientaatiota sekä ja esteettistä orientaatiota. Projektin toiminnallisessa osuudessa yhdisteltiin ympäristö- ja taidekasvatusta, jotka pohjautuivat näihin kahteen orientaatioon. Yhdistelyn tarkoituksena oli mahdollistaa uudenlaisen ekologisen lastenkulttuurin luominen päiväkotiympäristöön.
Projektiopinnäytetyö koostuu suunnittelusta, yhteistyöpalavereista, interventioista eli luontoviikosta sekä projektin arvioinnista. Opinnäytetyön onnistuminen ja sekä hyödyllisyys on arvioitu päiväkodin henkilökunnalta ja lapsilta saadun palautteen perusteella. Arvioinnin tukena hyödynnettiin myös oppimispäiväkirjaa, kuvamateriaalia sekä lasten kanssa käytyjä keskusteluita.
Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että ekologinen lastenkulttuuriviikko oli onnistunut ja päiväkodin henkilökunta ovat saaneet projektin myötä paljon uusia toimintatapoja ja ideoita. Projektiopinnäytetyön tavoitteet toteutuivat hyvin, ja lapset olivat innostuneita toiminnasta koko luontoviikon ajan. Toiminnan avulla lapsille välitettiin ympäristöä ja luontoa kunnioittavia arvoja.
Perustana projektiopinnäytetyölle toimivat valtakunnallinen sekä paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Eri orientaatioista painotettiin luonnontieteellistä orientaatiota sekä ja esteettistä orientaatiota. Projektin toiminnallisessa osuudessa yhdisteltiin ympäristö- ja taidekasvatusta, jotka pohjautuivat näihin kahteen orientaatioon. Yhdistelyn tarkoituksena oli mahdollistaa uudenlaisen ekologisen lastenkulttuurin luominen päiväkotiympäristöön.
Projektiopinnäytetyö koostuu suunnittelusta, yhteistyöpalavereista, interventioista eli luontoviikosta sekä projektin arvioinnista. Opinnäytetyön onnistuminen ja sekä hyödyllisyys on arvioitu päiväkodin henkilökunnalta ja lapsilta saadun palautteen perusteella. Arvioinnin tukena hyödynnettiin myös oppimispäiväkirjaa, kuvamateriaalia sekä lasten kanssa käytyjä keskusteluita.
Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että ekologinen lastenkulttuuriviikko oli onnistunut ja päiväkodin henkilökunta ovat saaneet projektin myötä paljon uusia toimintatapoja ja ideoita. Projektiopinnäytetyön tavoitteet toteutuivat hyvin, ja lapset olivat innostuneita toiminnasta koko luontoviikon ajan. Toiminnan avulla lapsille välitettiin ympäristöä ja luontoa kunnioittavia arvoja.