Kuljettajakoulutuksen kustannustehokkaat vaiheistetun opetuksen ratkaisut
Pyykkönen, Osmo (2023)
Pyykkönen, Osmo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926001
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä(t): Pyykkönen Osmo
Työn nimi: Kuljettajakoulutuksen kustannustehokkaat vaiheistetun opetuksen ratkaisut
Tutkintonimike: Insinööri YAMK, Teknologiaosaamisen johtaminen
Asiasanat: simulaattori, simulaattoriopetus, simulaattoripedagogiikka, ammatillisen koulutuksen kustannukset, metsäkoneala, maarakennuskoneala, kaivosala.
Tämän työn toimeksiantaja on Koulutuskuntayhtymä OSAO (myöhemmin OSAO), Taivalkosken yksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsäkoneen, maarakennuskoneen ja kaivosalan kuljettajien simulaatio-opetuksen ja fyysisen työkoneopetuksen vaikutusta kuljettajaopetuksen kustannuksiin. Tutkimus on osa Koulutuskuntayhtymä OSAOn rakenteellisiin ja toiminallisiin muutoksiin liittyvää toimintaympäristöjen muutosta, jossa selvitetään opetukseen kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä eri osaamispalvelun sektoreilla.
Tutkimuksessa käsitellään teoreettisessa viitekehyksessä ammatillisen koulutuksen rahoituksen ja rahoituslainsäädännön muutoksia vuodesta 2015, pedagogisia oppimiskäsityksiä ja simuloitua opetusta. Lähdeaineisto on tiivistetty opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja opetushallituksen (OPH) web-sivuilta ja OSAO-intrasta. Viitekehyksessä oppimiskäsityksiin ja simuloituun opetukseen liittyvät alakohtaiset kirjallisuustutkimukset ovat vähäisiä. Tämän vuoksi kirjallisuus tarkastelu perustuu suurelta osin artikkeleihin ja web-sivujen tutkimukseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, josta tehtiin dokumenttianalyysi OSAOn metsä-, maarakennus- ja kaivoskoneiden opetuksen muuttuvista kustannuksista Taivalkosken yksikössä vuodelta 2022. Todettujen kustannusten avulla verrattiin simuloidun opetuksen kustannusvaikutusta fyysiseen koneopetukseen. Tutkimuksessa tehtiin vertaisarviointia (benchmarking menetelmällä) kahden metsäkoneopetusta järjestävän koulutuksenjärjestäjän oppimisympäristöihin Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä Riveria ja Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä Redu. Opetusmenetelmiä vertaisarvioitiin laitetoimittajan simulaattoriympäristöihin, josta laadittiin esitys teoria-, simulaattoriopetuksen ja fyysisen työkoneen käytön harjoittelun sekä yrityksissä tapahtuvien harjoitusten toteuttamiseksi. Opetuksesta vastaavat konetiimit jalostavat osaamisalakohtaisesti konetiimissä tuntikehyksen teoreettisen tiedon ja soveltavan opetuksen välille.
Tutkimuksen kysymykset:
1. Mitkä ovat kuljettajakoulutuksen kustannustehokkaat opetusratkaisut?
2. Mitä ovat simulaattoriopetuksen toteutustavat työkoneiden kuljettajaopetuksessa ja oppimistulokset?
Tutkimuksen perusteella simulaattorioppimisympäristössä tapahtuvalla opetuksella saadaan parannettua kustannustehokkuutta verrattuna fyysiseen työkoneopetukseen verrattuna. Huomattava osa perustaidoista ja riittävän korkea kuljettajan tehtäviin kuuluva osaaminen voidaan saavuttaa alhaisemmilla kustannuksilla. Simulaattoriympäristössä toistojen määrää lisäämällä perusmotoriikka kehittyy autonomian tasolle ja osaaminen on riittävä ennen kuin oppija siirtyy fyysiseen konetyöhön oppilaitoksen harjoitteluympäristöön tai työelämäjaksolle yritykseen. Abstract
Author(s): Pyykkönen Osmo
Title of the Publication: Cost-effective phased teaching solutions for driver training
Degree Title: Master of Engineering, Technology competence
Keywords: simulator, simulator teaching, simulator pedagogy, costs of vocational training, forest machinery industry, construction machinery industry, mining industry.
This work is commissioned by the Joint Authority for Education OSAO (later OSAO), a unit of Taivalkoski. The aim of the study was to investigate the impact of simulation and physical machine training on the costs of driver training for forest machines, construction machines and mining operators. The study is part of the change in operating environments related to structural and functional changes in the OSAO Joint Authority for Education, which examines the factors affecting the costs of teaching in different competence service sectors.
In a theoretical framework, the study discusses changes in the funding of vocational education and training and funding legislation since 2015, pedagogical concepts of learning and simulated teaching. The source material has been summarized from the websites of the Ministry of Education and Culture (OKM) and the Finnish National Agency for Education (OPH) and from the OSAO intranet. In the framework, field-specific literature studies related to learning concepts and simulated teaching are limited. Because of this, literature review is largely based on articles and web page research.
The study was carried out as a case study with a documentary analysis of the variable costs of teaching OSAO forest, construction and mining machinery at the Taivalkoski unit in 2022. The observed costs were used to compare the cost impact of simulated teaching with physical machine teaching. In the study, peer review (benchmarking) was carried out in the learning environments of two training providers arranging forest machine training: Riveria and Rovaniemi Joint Authority for Education Redu. The teaching methods were peer-evaluated in the equipment supplier's simulator environments, from which a proposal was drawn up for the implementation of theory, simulator teaching, practice in the use of a physical work machine and exercises in companies. The machine teams responsible for teaching refine the lesson framework between theoretical knowledge and applied teaching in the machine team by field of expertise.
Research questions:
1. What are the cost-effective training solutions for driver training?
2. What are the implementation methods of simulator training in machine operator training and the learning results?
Based on the study, teaching in a simulator learning environment improves cost-efficiency compared to physical machine teaching. A significant part of the basic skills and a sufficiently high level of competence for the driver's duties can be achieved at a lower cost. In the simulator environment, by increasing the number of repetitions, basic motor skills develop to the level of autonomy and competence is sufficient before the learner moves on to physical machine work in the training environment of the educational institution or for a period of working life in a company.
Tekijä(t): Pyykkönen Osmo
Työn nimi: Kuljettajakoulutuksen kustannustehokkaat vaiheistetun opetuksen ratkaisut
Tutkintonimike: Insinööri YAMK, Teknologiaosaamisen johtaminen
Asiasanat: simulaattori, simulaattoriopetus, simulaattoripedagogiikka, ammatillisen koulutuksen kustannukset, metsäkoneala, maarakennuskoneala, kaivosala.
Tämän työn toimeksiantaja on Koulutuskuntayhtymä OSAO (myöhemmin OSAO), Taivalkosken yksikkö. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää metsäkoneen, maarakennuskoneen ja kaivosalan kuljettajien simulaatio-opetuksen ja fyysisen työkoneopetuksen vaikutusta kuljettajaopetuksen kustannuksiin. Tutkimus on osa Koulutuskuntayhtymä OSAOn rakenteellisiin ja toiminallisiin muutoksiin liittyvää toimintaympäristöjen muutosta, jossa selvitetään opetukseen kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä eri osaamispalvelun sektoreilla.
Tutkimuksessa käsitellään teoreettisessa viitekehyksessä ammatillisen koulutuksen rahoituksen ja rahoituslainsäädännön muutoksia vuodesta 2015, pedagogisia oppimiskäsityksiä ja simuloitua opetusta. Lähdeaineisto on tiivistetty opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) ja opetushallituksen (OPH) web-sivuilta ja OSAO-intrasta. Viitekehyksessä oppimiskäsityksiin ja simuloituun opetukseen liittyvät alakohtaiset kirjallisuustutkimukset ovat vähäisiä. Tämän vuoksi kirjallisuus tarkastelu perustuu suurelta osin artikkeleihin ja web-sivujen tutkimukseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, josta tehtiin dokumenttianalyysi OSAOn metsä-, maarakennus- ja kaivoskoneiden opetuksen muuttuvista kustannuksista Taivalkosken yksikössä vuodelta 2022. Todettujen kustannusten avulla verrattiin simuloidun opetuksen kustannusvaikutusta fyysiseen koneopetukseen. Tutkimuksessa tehtiin vertaisarviointia (benchmarking menetelmällä) kahden metsäkoneopetusta järjestävän koulutuksenjärjestäjän oppimisympäristöihin Pohjois-Karjalan Koulutuskuntayhtymä Riveria ja Rovaniemen Koulutuskuntayhtymä Redu. Opetusmenetelmiä vertaisarvioitiin laitetoimittajan simulaattoriympäristöihin, josta laadittiin esitys teoria-, simulaattoriopetuksen ja fyysisen työkoneen käytön harjoittelun sekä yrityksissä tapahtuvien harjoitusten toteuttamiseksi. Opetuksesta vastaavat konetiimit jalostavat osaamisalakohtaisesti konetiimissä tuntikehyksen teoreettisen tiedon ja soveltavan opetuksen välille.
Tutkimuksen kysymykset:
1. Mitkä ovat kuljettajakoulutuksen kustannustehokkaat opetusratkaisut?
2. Mitä ovat simulaattoriopetuksen toteutustavat työkoneiden kuljettajaopetuksessa ja oppimistulokset?
Tutkimuksen perusteella simulaattorioppimisympäristössä tapahtuvalla opetuksella saadaan parannettua kustannustehokkuutta verrattuna fyysiseen työkoneopetukseen verrattuna. Huomattava osa perustaidoista ja riittävän korkea kuljettajan tehtäviin kuuluva osaaminen voidaan saavuttaa alhaisemmilla kustannuksilla. Simulaattoriympäristössä toistojen määrää lisäämällä perusmotoriikka kehittyy autonomian tasolle ja osaaminen on riittävä ennen kuin oppija siirtyy fyysiseen konetyöhön oppilaitoksen harjoitteluympäristöön tai työelämäjaksolle yritykseen.
Author(s): Pyykkönen Osmo
Title of the Publication: Cost-effective phased teaching solutions for driver training
Degree Title: Master of Engineering, Technology competence
Keywords: simulator, simulator teaching, simulator pedagogy, costs of vocational training, forest machinery industry, construction machinery industry, mining industry.
This work is commissioned by the Joint Authority for Education OSAO (later OSAO), a unit of Taivalkoski. The aim of the study was to investigate the impact of simulation and physical machine training on the costs of driver training for forest machines, construction machines and mining operators. The study is part of the change in operating environments related to structural and functional changes in the OSAO Joint Authority for Education, which examines the factors affecting the costs of teaching in different competence service sectors.
In a theoretical framework, the study discusses changes in the funding of vocational education and training and funding legislation since 2015, pedagogical concepts of learning and simulated teaching. The source material has been summarized from the websites of the Ministry of Education and Culture (OKM) and the Finnish National Agency for Education (OPH) and from the OSAO intranet. In the framework, field-specific literature studies related to learning concepts and simulated teaching are limited. Because of this, literature review is largely based on articles and web page research.
The study was carried out as a case study with a documentary analysis of the variable costs of teaching OSAO forest, construction and mining machinery at the Taivalkoski unit in 2022. The observed costs were used to compare the cost impact of simulated teaching with physical machine teaching. In the study, peer review (benchmarking) was carried out in the learning environments of two training providers arranging forest machine training: Riveria and Rovaniemi Joint Authority for Education Redu. The teaching methods were peer-evaluated in the equipment supplier's simulator environments, from which a proposal was drawn up for the implementation of theory, simulator teaching, practice in the use of a physical work machine and exercises in companies. The machine teams responsible for teaching refine the lesson framework between theoretical knowledge and applied teaching in the machine team by field of expertise.
Research questions:
1. What are the cost-effective training solutions for driver training?
2. What are the implementation methods of simulator training in machine operator training and the learning results?
Based on the study, teaching in a simulator learning environment improves cost-efficiency compared to physical machine teaching. A significant part of the basic skills and a sufficiently high level of competence for the driver's duties can be achieved at a lower cost. In the simulator environment, by increasing the number of repetitions, basic motor skills develop to the level of autonomy and competence is sufficient before the learner moves on to physical machine work in the training environment of the educational institution or for a period of working life in a company.