Tukipyyntöjärjestelmän luominen ICT-tukipyyntöjen hallinnoimiseen työterveysyritykselle
Tuominen, Santeri (2023)
Tuominen, Santeri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527953
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda tukipyyntöjärjestelmä Microsoftin automaatiotyökaluja käyttäen työterveysyrityksen lähituen käyttöön. Työn tarkoituksena oli luoda yhtenäinen pohja työntekijöiltä saapuville tukipyynnöille, sekä helpottaa niiden käsittelyyn liittyviä ongelmia.
Työkaluna käytettiin Microsoft Forms:ia ja Lists:ia tiedon keruuseen ja varastoimiseen, sekä Microsoftin Power Automate:a ja Power Apps:ia työnkulkujen ja järjestelmän tekemiseen. Lopuksi hyödynnettiin Power BI:n raportointityökaluja luomaan koontinäyttönäkymä tukipyynnöistä. Työvaiheisiin kuului järjestelmän suunnittelu, sen luominen ja testaaminen, sekä mahdolliset korjaukset.
Työ alkoi pohjan luomisella Forms:iin, johon kerättiin yleisimpiä tukipyyntöjen aiheita, sekä tukipyynnön lähettäjän yhteystiedot ja tarkemmat tiedot ongelmasta. Forms:lla kysyttiin myös työntekijän toimipisteen sijaintia, sekä kuuluuko henkilö emo- vai tytäryhtiöön. Tämän vaiheen jälkeen luotiin Power Automate:lla Low Code / No Code- tekniikalla tukipyyntöjä käsittelevä työnkulku, joka ohjaa pyynnöt eteenpäin Lists:iin. Seuraavaksi luotiin Power Apps:lla sovellus, jolla tukihenkilöt pystyivät käsittelemään vastaanotettuja pyyntöjä helposti ja tehokkaasti.
Lopputuloksena saatiin luotua toimiva järjestelmä tukemaan henkilökunnan tarpeita. Sovelluksen avulla pystyttiin seuraamaan saapuvien tukipyyntöjen määriä, niiden luonnetta ja missä niitä pyydettiin. Tämän avulla voidaan tulevaisuudessa myös ennaltaehkäistä suurimpia ongelmia, parantaa niihin liittyviä opastuksia ja niiden käsittelyyn käytettäviä resursseja ja prosesseja.
Työkaluna käytettiin Microsoft Forms:ia ja Lists:ia tiedon keruuseen ja varastoimiseen, sekä Microsoftin Power Automate:a ja Power Apps:ia työnkulkujen ja järjestelmän tekemiseen. Lopuksi hyödynnettiin Power BI:n raportointityökaluja luomaan koontinäyttönäkymä tukipyynnöistä. Työvaiheisiin kuului järjestelmän suunnittelu, sen luominen ja testaaminen, sekä mahdolliset korjaukset.
Työ alkoi pohjan luomisella Forms:iin, johon kerättiin yleisimpiä tukipyyntöjen aiheita, sekä tukipyynnön lähettäjän yhteystiedot ja tarkemmat tiedot ongelmasta. Forms:lla kysyttiin myös työntekijän toimipisteen sijaintia, sekä kuuluuko henkilö emo- vai tytäryhtiöön. Tämän vaiheen jälkeen luotiin Power Automate:lla Low Code / No Code- tekniikalla tukipyyntöjä käsittelevä työnkulku, joka ohjaa pyynnöt eteenpäin Lists:iin. Seuraavaksi luotiin Power Apps:lla sovellus, jolla tukihenkilöt pystyivät käsittelemään vastaanotettuja pyyntöjä helposti ja tehokkaasti.
Lopputuloksena saatiin luotua toimiva järjestelmä tukemaan henkilökunnan tarpeita. Sovelluksen avulla pystyttiin seuraamaan saapuvien tukipyyntöjen määriä, niiden luonnetta ja missä niitä pyydettiin. Tämän avulla voidaan tulevaisuudessa myös ennaltaehkäistä suurimpia ongelmia, parantaa niihin liittyviä opastuksia ja niiden käsittelyyn käytettäviä resursseja ja prosesseja.