Huoltajien kokemuksia varhaiskasvatuksen aloittamisesta
Romppanen, Tanja (2023)
Romppanen, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111329208
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen aloittaminen on siirtymävaihe, jossa lapsen huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö korostuu. Varhaiskasvatuksen aloituskäytänteitä voidaan kehittää huoltajien kokemusten perusteella niin, että ne tarjoavat lapselle joustavan ja turvallisen siirtymän eri kehitysympäristöjen välillä.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Liperin varhaiskasvatuksen käyttäjiltä ensimmäisen osallistumisvuoden kokemuksia toteutettavista aloituskäytännöistä. Lisäksi selvitettiin huoltajien mielipiteitä yhteistyöstä ja kehittämistarpeista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Liperin varhaiskasvatuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina viideltä Liperin varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen huoltajalta. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että kotiin tehtävä aloituskäynti, henkinen tuki ja konkreettiset ohjeet tukevat varhaiskasvatuksen aloittamista koko perheen näkökulmasta. Tärkeänä pidettiin perheen asiantuntijuuden arvostamista ja laadukasta, aitoa vuorovaikutusta. Opinnäytetyön avulla kehitetään vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, luodaan edellytyksiä lapsen kiinnittymiselle varhaiskasvatukseen ja tuetaan vuorovaikutteista ja luottamuksellista suhdetta kodin ja varhaiskasvatuksen välillä.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Liperin varhaiskasvatuksen käyttäjiltä ensimmäisen osallistumisvuoden kokemuksia toteutettavista aloituskäytännöistä. Lisäksi selvitettiin huoltajien mielipiteitä yhteistyöstä ja kehittämistarpeista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena Liperin varhaiskasvatuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina viideltä Liperin varhaiskasvatukseen osallistuvan lapsen huoltajalta. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Opinnäytetyön tuloksissa ilmeni, että kotiin tehtävä aloituskäynti, henkinen tuki ja konkreettiset ohjeet tukevat varhaiskasvatuksen aloittamista koko perheen näkökulmasta. Tärkeänä pidettiin perheen asiantuntijuuden arvostamista ja laadukasta, aitoa vuorovaikutusta. Opinnäytetyön avulla kehitetään vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä, luodaan edellytyksiä lapsen kiinnittymiselle varhaiskasvatukseen ja tuetaan vuorovaikutteista ja luottamuksellista suhdetta kodin ja varhaiskasvatuksen välillä.