Vetovoimainen työpaikka Primehotels Oy
Yrjö-Koskinen, Jasmin (2023)
Yrjö-Koskinen, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529555
Tiivistelmä
Maailmantilanteen epävarmuus on kurittanut matkailu- ja ravintola-alaa viime vuosina. Suurimmat vaikuttajat ovat olleet korona pandemia ja Ukrainan ja Venäjän välinen sota. Moni hotelli joutui lopettamaan liiketoimintansa ja alan vetovoimaisuus alkoi laskemaan opiskelijoiden, sekä uusien, että nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Kilpailu hyvistä työntekijöistä alalla kasvaa, joten yritysten tulee pitää vielä parempaa huolta työntekijäkokemuksestaan, sekä työnantajabrändistään.
Tutkimustyön tavoitteena on selvittää millaisena Primehotels Oy:n työntekijäkokemus mielletään ja löytyykö yrityksen tekemiin valttikortteihin liittyen uusia näkökulmia esiin, joilla on vaikutusta työntekijäkokemukseen. Tutkimustyön tietoperusta rajataan koskemaan kahta pääteemaa, jotka ovat työntekijäkokemus ja työnantajabrändi. Työntekijäkokemus muodostuu useasta eri osatekijästä ja kokemuksista, jotka muodostuvat työsuhteen aikana. Työntekijäkokemukseen panostaminen vaikuttaa koko yrityksen menestymiseen. Työnantajabrändi luo mielikuvan siitä, millainen yritys on työantajana. Tässä työssä tarkastellaan työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin työsuhteen aikana tapahtunutta mielikuvaa.
Tutkimustyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin määrällisenä aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Tutkimuksen tulosten analysoimisessa käytettiin apuna kvalitatiivista menetelmää, jossa havainnoitiin avoimia kysymyksiä. Tässä tutkimustyössä kysely toteutettiin ja tulokset analysoitiin Haaga-Helian Webropol-ohjelmaa käyttäen ja tulosten analyysimenetelmänä käytettiin yhden muuttujan jakaumaa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella huomattiin, että kokonaisuudessaan työntekijäkokemus mielletään ihan hyväksi yrityksessä nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Valttikortteihin liittyen löydettiin kehittämisosa-alueita ja nähtiin myös, mitkä osa-alueet toimivat jo nykyisellään. Yhtenä tutkimustyön kehittämisehdotuksena parantamaan työntekijäkokemusta ehdotettiin työntekijäpolkua, jota hyödyntäen voidaan tunnistaa mahdolliset esteet työntekijäkokemuksen ja eri työntekijäsegmenttien tarpeiden ja tavoitteiden välillä. Työntekijäpolku voi olla työntekijäkokemus opas esihenkilöille tai yleisesti koko henkilökunnalle, jossa käytäisiin läpi koko työntekijäpolku. Työntekijäkokemus ja työnantajabrändi ovat jatkuvaa kehittämistä, jotka jatkuvat koko ajan, eikä niiden kehittäminen lopu koskaan.
Tutkimustyön tavoitteena on selvittää millaisena Primehotels Oy:n työntekijäkokemus mielletään ja löytyykö yrityksen tekemiin valttikortteihin liittyen uusia näkökulmia esiin, joilla on vaikutusta työntekijäkokemukseen. Tutkimustyön tietoperusta rajataan koskemaan kahta pääteemaa, jotka ovat työntekijäkokemus ja työnantajabrändi. Työntekijäkokemus muodostuu useasta eri osatekijästä ja kokemuksista, jotka muodostuvat työsuhteen aikana. Työntekijäkokemukseen panostaminen vaikuttaa koko yrityksen menestymiseen. Työnantajabrändi luo mielikuvan siitä, millainen yritys on työantajana. Tässä työssä tarkastellaan työntekijäkokemuksen ja työnantajabrändin työsuhteen aikana tapahtunutta mielikuvaa.
Tutkimustyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa käytettiin määrällisenä aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Tutkimuksen tulosten analysoimisessa käytettiin apuna kvalitatiivista menetelmää, jossa havainnoitiin avoimia kysymyksiä. Tässä tutkimustyössä kysely toteutettiin ja tulokset analysoitiin Haaga-Helian Webropol-ohjelmaa käyttäen ja tulosten analyysimenetelmänä käytettiin yhden muuttujan jakaumaa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella huomattiin, että kokonaisuudessaan työntekijäkokemus mielletään ihan hyväksi yrityksessä nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Valttikortteihin liittyen löydettiin kehittämisosa-alueita ja nähtiin myös, mitkä osa-alueet toimivat jo nykyisellään. Yhtenä tutkimustyön kehittämisehdotuksena parantamaan työntekijäkokemusta ehdotettiin työntekijäpolkua, jota hyödyntäen voidaan tunnistaa mahdolliset esteet työntekijäkokemuksen ja eri työntekijäsegmenttien tarpeiden ja tavoitteiden välillä. Työntekijäpolku voi olla työntekijäkokemus opas esihenkilöille tai yleisesti koko henkilökunnalle, jossa käytäisiin läpi koko työntekijäpolku. Työntekijäkokemus ja työnantajabrändi ovat jatkuvaa kehittämistä, jotka jatkuvat koko ajan, eikä niiden kehittäminen lopu koskaan.