Kahisevat kuriin: Z-sukupolven talousongelmien ennaltaehkäisy
Nieminen, Nenna; Vanhatalo, Elina (2023)
Nieminen, Nenna
Vanhatalo, Elina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111830021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111830021
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoitus oli järjestää informatiivinen opetuskokonaisuus taloudenhallinnasta ja velkaantumisesta. Tavoitteena oli tarjota nuorille tietoa taloudenhallinnasta, jota he voivat käyttää arjen sujuvoittamiseksi. Opetuskokonaisuus sisälsi diaesityksen, jossa oli luennon pohja ja erilaisia taloudenhallintaa helpottavia oppaita sekä lautapelin ”Välttämätön, tarpeellinen, turha.”, jossa nuoret saivat kokeilla talouden pyörittämistä. Oppitunnin luento-osuuden kesto on noin puoli tuntia.
Yhteistyökumppanimme Vantaan seurakunnan tiloissa pidettiin kolme kokoontumista, joista vain yhdessä oli osallistujia. Kaksi kokoontumiskertaa pidettiin Tikkurilan seurakunnan tiloissa ja yksi Hakunilan seurakunnassa. Osallistujia viimeisellä kerralla oli 15–20. Ilta alkoi vapaalla keskustelulla ja ajanvietolla, jonka jälkeen nuorille pidettiin lyhyt luento talouden hallinnasta. Luento-osuudessa annettiin konkreettisia esimerkkejä erilaisista tavoista velkaantua ja heille kerrottiin erilaisista auttavista tahoista. Diaesitystä ennen ja sen jälkeen nuoret kokeilivat lautapeliä, jossa listattiin budjetin alla asioita eri lokeroihin; mitä ilman ei voi elää (välttämätön), mitä ilman on hankala elää (tarpeellinen) ja mitä ilman voi elää (turha). Diaesityksen lopussa oli myös palautekysely, johon vastasi 13 osallistujaa.
Palautekyselyn perusteella tavoitteet täyttyivät. Nuorista suurin osa piti aihetta tärkeänä ja koki saaneensa konkreettista hyötyä oppitunnista. Oppituntia edeltävien keskustelujen sekä positiivisen palautteen johdosta selvisi, että tarvetta taloudenhallinnan opettamiseen on.
Yhteistyökumppanimme Vantaan seurakunnan tiloissa pidettiin kolme kokoontumista, joista vain yhdessä oli osallistujia. Kaksi kokoontumiskertaa pidettiin Tikkurilan seurakunnan tiloissa ja yksi Hakunilan seurakunnassa. Osallistujia viimeisellä kerralla oli 15–20. Ilta alkoi vapaalla keskustelulla ja ajanvietolla, jonka jälkeen nuorille pidettiin lyhyt luento talouden hallinnasta. Luento-osuudessa annettiin konkreettisia esimerkkejä erilaisista tavoista velkaantua ja heille kerrottiin erilaisista auttavista tahoista. Diaesitystä ennen ja sen jälkeen nuoret kokeilivat lautapeliä, jossa listattiin budjetin alla asioita eri lokeroihin; mitä ilman ei voi elää (välttämätön), mitä ilman on hankala elää (tarpeellinen) ja mitä ilman voi elää (turha). Diaesityksen lopussa oli myös palautekysely, johon vastasi 13 osallistujaa.
Palautekyselyn perusteella tavoitteet täyttyivät. Nuorista suurin osa piti aihetta tärkeänä ja koki saaneensa konkreettista hyötyä oppitunnista. Oppituntia edeltävien keskustelujen sekä positiivisen palautteen johdosta selvisi, että tarvetta taloudenhallinnan opettamiseen on.