Peruskouluikäisten ukrainalaisten integroituminen suomalaiseen koulujärjestelmään: opetushenkilökunnan näkökulma
Kiilakoski, Aino-Liisa; Kärkkäinen, Julia (2023)
Kiilakoski, Aino-Liisa
Kärkkäinen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111830003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111830003
Tiivistelmä
Ukrainalaispakolaisia on tullut Suomeen paetessaan Venäjän hyökkäystä. Ukrainalaisperheillä on mukanaan myös kouluikäisiä lapsia. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä koulun kanssa, jossa on ukrainalaisille tarkoitettuja valmistavan opetuksen luokkia.
Luokkien henkilökunnalta kerättiin tietoa ja kokemuksia ukrainalaisten integroitumisesta toiminnan kehittämiseksi. Kysely tehtiin Webropolilla neljälle koulun henkilökuntaan kuuluvalle henkilölle, mihin kerättiin vastauksia kolmen viikon ajan. Opinnäytetyömme on kehittämistyö, jossa on hyödynnetty määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää soveltavasti.
Kyselyn vastauksista tuli esille, että sodan aiheuttamat traumat ovat vaikuttaneet lasten koulunkäyntiin. Henkilökunta kokee olevansa kuormittunut sekä toivoo lisäkoulutusta tai tukitoimia. Näiden lisäksi tuli ilmi koulun materiaalien puute. Tällaiset asiat vaikuttavat henkilökunnan kuormittuneisuuteen ja väistämättä myös opetuksen tasoon. Koska valmistavan opetuksen luokan oppilaat ovat pelkästään ukrainalaisia, se on selkeästi aiheuttanut haasteita integroitumiseen suomalaiseen koulujärjestelmään. Näiden lisäksi valmistavan opetuksen luokan erillisellä sijainnilla verrattuna muihin paikkakunnan kouluihin on selkeästi negatiivinen vaikutus integroitumiseen. Kotoutumisen näkökulmasta oppilailla on kuitenkin tarvittavat mahdollisuudet oman kielen sekä kulttuurin ylläpitämiseen. Lots of Ukrainians have fled to Finland after the attack towards Ukraine made by Russia. Ukrainian families also have school-age children with them. Thesis was made in collaboration with a school, that offers preparatory education for Ukrainians.
This thesis is a development project where quantitative and qualitative research methods are applied. Information and knowledge of integration of the Ukrainians was collected from the class personnel with survey for development of operations. The survey was conducted on four staff members of the school with Webropol and answers were collected over three weeks.
The survey showed that the traumas caused by the war have affected the school attendance of the children. Personnel feel burdened as well as hope for more education for themselves or supportive measures for the children. In addition to this, a lack of school materials emerged. These aspects affect the work-load of the personnel and inevitably, the level of education. Because preparatory education class consists of only Ukrainian students it has clearly challenged the integration into the Finnish school system. In addition, the location of the preparatory teaching class compared to other schools in the area has a negative impact on integration. From the perspective of integration, students have the necessary opportunities to maintain their own language and culture.
Luokkien henkilökunnalta kerättiin tietoa ja kokemuksia ukrainalaisten integroitumisesta toiminnan kehittämiseksi. Kysely tehtiin Webropolilla neljälle koulun henkilökuntaan kuuluvalle henkilölle, mihin kerättiin vastauksia kolmen viikon ajan. Opinnäytetyömme on kehittämistyö, jossa on hyödynnetty määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää soveltavasti.
Kyselyn vastauksista tuli esille, että sodan aiheuttamat traumat ovat vaikuttaneet lasten koulunkäyntiin. Henkilökunta kokee olevansa kuormittunut sekä toivoo lisäkoulutusta tai tukitoimia. Näiden lisäksi tuli ilmi koulun materiaalien puute. Tällaiset asiat vaikuttavat henkilökunnan kuormittuneisuuteen ja väistämättä myös opetuksen tasoon. Koska valmistavan opetuksen luokan oppilaat ovat pelkästään ukrainalaisia, se on selkeästi aiheuttanut haasteita integroitumiseen suomalaiseen koulujärjestelmään. Näiden lisäksi valmistavan opetuksen luokan erillisellä sijainnilla verrattuna muihin paikkakunnan kouluihin on selkeästi negatiivinen vaikutus integroitumiseen. Kotoutumisen näkökulmasta oppilailla on kuitenkin tarvittavat mahdollisuudet oman kielen sekä kulttuurin ylläpitämiseen.
This thesis is a development project where quantitative and qualitative research methods are applied. Information and knowledge of integration of the Ukrainians was collected from the class personnel with survey for development of operations. The survey was conducted on four staff members of the school with Webropol and answers were collected over three weeks.
The survey showed that the traumas caused by the war have affected the school attendance of the children. Personnel feel burdened as well as hope for more education for themselves or supportive measures for the children. In addition to this, a lack of school materials emerged. These aspects affect the work-load of the personnel and inevitably, the level of education. Because preparatory education class consists of only Ukrainian students it has clearly challenged the integration into the Finnish school system. In addition, the location of the preparatory teaching class compared to other schools in the area has a negative impact on integration. From the perspective of integration, students have the necessary opportunities to maintain their own language and culture.