Café Linkosuo: ihanteellinen ostajapersoona ja ostopolku
Riepponen, Milla; Suopajärvi, Veera (2023)
Riepponen, Milla
Suopajärvi, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832168
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan Linkosuon Kahvilat Oy:n ihanteellinen ostajapersoona ja ostopolku. Tutkimus rajattiin koskemaan Linkosuon Kahviloiden neljää kauppakeskuskahvilaa, sillä niiden asiakaskunta koettiin laajimmaksi ja merkittävimmäksi tutkimuksen kannalta. Tutkimukseen etsittiin tietoa verkkokyselyn, eri toimipisteiden henkilökunnan haastatteluiden sekä toimipistevierailuiden aikana tehdyn aistinvaraisen havainnoinnin avulla.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Linkosuon Kahvilat Oy:n brändin uudistamisessa sekä markkinoinnin kohdentamisessa kohderyhmää paremmin palvelevaksi. Ihanteellisen ostajapersoonan ja hänen ostopolkunsa luomisessa käytettiin apuna erilaisia malleja sekä analyyseja, joiden avulla pystyttiin rakentamaan yksi yhteinen ihanteellinen ostajapersoona sekä hänen ostopolkunsa. Ihanteellisen ostajapersoonan laatimisessa käytettiin yhdessä kerätyn tiedon kanssa asiakaskäyttäytymistä tutkivaa RFM-mallia ja eri ostajatyyppejä kuvaavaa DISC-analyysia. Ihanteellisen ostajapersoonan ostopolun luomi-seen käytettiin AIDAN-mallia, jonka avulla pystyttiin määrittämään ostajan merkittävimmät kontaktipisteet.
Tämän tutkimuksen lopputuloksena luodun yhden ihanteellisen ostajapersoonan ja hänen ostopolkunsa avulla laadittiin brändi-, markkinointi- ja digimarkkinointistrategiat. Näitä strategioita sekä ihanteellista ostajapersoonaa Café Linkosuo pystyy hyödyntämään brändin uudistamisessa sekä markkinoinnin kohdentamisessa paremmin kohderyhmäänsä palvelevaksi. Tutkimuksessa selvitettyjen tietojen avulla Café Linkosuo osaa tunnistaa sekä oppii tuntemaan oman asiakaskohderyhmänsä paremmin. Tämän avulla Café Linkosuo osaa tehdä asiakasryhmälle kohdennettua markkinointia, pystyy kehittämään asiakaspalvelua ja tuotteita sekä osaa hyödyntää eri sosiaalisen median alustoja mahdollisimman laajasti.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Linkosuon Kahvilat Oy:n brändin uudistamisessa sekä markkinoinnin kohdentamisessa kohderyhmää paremmin palvelevaksi. Ihanteellisen ostajapersoonan ja hänen ostopolkunsa luomisessa käytettiin apuna erilaisia malleja sekä analyyseja, joiden avulla pystyttiin rakentamaan yksi yhteinen ihanteellinen ostajapersoona sekä hänen ostopolkunsa. Ihanteellisen ostajapersoonan laatimisessa käytettiin yhdessä kerätyn tiedon kanssa asiakaskäyttäytymistä tutkivaa RFM-mallia ja eri ostajatyyppejä kuvaavaa DISC-analyysia. Ihanteellisen ostajapersoonan ostopolun luomi-seen käytettiin AIDAN-mallia, jonka avulla pystyttiin määrittämään ostajan merkittävimmät kontaktipisteet.
Tämän tutkimuksen lopputuloksena luodun yhden ihanteellisen ostajapersoonan ja hänen ostopolkunsa avulla laadittiin brändi-, markkinointi- ja digimarkkinointistrategiat. Näitä strategioita sekä ihanteellista ostajapersoonaa Café Linkosuo pystyy hyödyntämään brändin uudistamisessa sekä markkinoinnin kohdentamisessa paremmin kohderyhmäänsä palvelevaksi. Tutkimuksessa selvitettyjen tietojen avulla Café Linkosuo osaa tunnistaa sekä oppii tuntemaan oman asiakaskohderyhmänsä paremmin. Tämän avulla Café Linkosuo osaa tehdä asiakasryhmälle kohdennettua markkinointia, pystyy kehittämään asiakaspalvelua ja tuotteita sekä osaa hyödyntää eri sosiaalisen median alustoja mahdollisimman laajasti.