Asiakkaiden parempi tavoittaminen orgaanisen sosiaalisen median strategian avulla
Ropponen, Sanna (2023)
Ropponen, Sanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133428
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin taustatutkimus Sarasen orgaanisen sosiaalisen median strategialle. Saranen toimii yrityksille apuna työelämän muutostilanteissa sekä kouluttaa ja rekrytoi työnhakijoita uusille urille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on hyvä orgaanisen sosiaalisen median strategia asiantuntijaorganisaatiolle. Tavoitteena oli myös perehtyä Sarasen kohderyhmiin, somekanavien nykytilaan sekä kehityskohtiin. Opinnäytetyöstä rajattiin ulos tutkimuksen jatkojalostaminen orgaanisen sosiaalisen median strategiaksi sekä somestrategian implementointi. Tutkimus käsitteli orgaanista somea, joten maksettu mainonta on jätetty pois teoreettisesta tietoperustasta.
Teoreettisen tietoperustan ensimmäinen pääluku koski markkinointiviestintää ja sen alaluvuissa käsiteltiin sosiaalista mediaa, H2H-viestintää sekä PESO-mallia. Sosiaalisen median alaluvuissa tutustuttiin myös algoritmeihin ja näkyvyyteen sekä Sarasen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin: Facebookiin, LinkedIniin ja Instagramiin. Toisen teoreettisen viitekehyksen pääluku käsitteli markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen alaluvuissa käsiteltiin sosiaalisen median strategiaa, kohderyhmiä sekä lopuksi tehtiin yhteenveto koko teoreettisesta tietoperustasta.
Tutkimusta lähestyttiin tapaustutkimuksena, jossa primääridatan tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu sekä sekundääridatan keruu tapahtui Sarasen Google Analytics -raportteihin tutustumisella. Lopuksi aineisto analysoitiin teemoittelu-menetelmällä. Tiedonkeruu ja aineiston analysointi toteutettiin syksyllä 2023.
Tutkimuksen mukaan somestrategian tulee kuvata tarkasti, miten somekanavia hyödynnetään määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Somestrategian tulee kertoa, miksi organisaatio hyödyntää somea markkinoinnissaan ja mitkä sen tavoitteet ovat. Sarasen pääkohderyhmiksi määriteltiin aineiston analysoinnin jälkeen kaksi ryhmää: yritys- ja yksityisasiakkaat. Yksityisasiakkaat ovat työnhakijoita, joilla on kiinnostus asiantuntijatehtäviin ja yritysasiakkaat kaipaavat apua työelämän epäkohdissa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, että kohderyhmiä kiinnostavat asiat olivat rekrytoivat koulutusohjelmat sekä muutosneuvottelut. Sarasen kohderyhmät käyttävät ensisijaisesti LinkedIniä, Instagramia, Facebookia sekä Tiktokia. Tutkimuksen mukaan somestrategia ja someviestintä voivat tukea Sarasen liiketoimintaa kasvattamalla Sarasen brändin tunnettuutta, joka helpottaa myyntiä ja tukisi siten myös liiketoiminnan kehitystä. Lisäksi yhteneväinen brändi kasvattaa kohderyhmien mielissä Sarasen asiantuntijuusmielikuvaa.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Sarasen markkinoinnissa ja vuoden 2024 sisältösuunnittelun apuna. Lisäksi opinnäytetyö antoi paljon ajatuksia ja tukea tulevan vuoden suunnitteluun Sarasen markkinoinnissa.
Teoreettisen tietoperustan ensimmäinen pääluku koski markkinointiviestintää ja sen alaluvuissa käsiteltiin sosiaalista mediaa, H2H-viestintää sekä PESO-mallia. Sosiaalisen median alaluvuissa tutustuttiin myös algoritmeihin ja näkyvyyteen sekä Sarasen käyttämiin sosiaalisen median kanaviin: Facebookiin, LinkedIniin ja Instagramiin. Toisen teoreettisen viitekehyksen pääluku käsitteli markkinointiviestinnän suunnittelua ja sen alaluvuissa käsiteltiin sosiaalisen median strategiaa, kohderyhmiä sekä lopuksi tehtiin yhteenveto koko teoreettisesta tietoperustasta.
Tutkimusta lähestyttiin tapaustutkimuksena, jossa primääridatan tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu sekä sekundääridatan keruu tapahtui Sarasen Google Analytics -raportteihin tutustumisella. Lopuksi aineisto analysoitiin teemoittelu-menetelmällä. Tiedonkeruu ja aineiston analysointi toteutettiin syksyllä 2023.
Tutkimuksen mukaan somestrategian tulee kuvata tarkasti, miten somekanavia hyödynnetään määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Somestrategian tulee kertoa, miksi organisaatio hyödyntää somea markkinoinnissaan ja mitkä sen tavoitteet ovat. Sarasen pääkohderyhmiksi määriteltiin aineiston analysoinnin jälkeen kaksi ryhmää: yritys- ja yksityisasiakkaat. Yksityisasiakkaat ovat työnhakijoita, joilla on kiinnostus asiantuntijatehtäviin ja yritysasiakkaat kaipaavat apua työelämän epäkohdissa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, että kohderyhmiä kiinnostavat asiat olivat rekrytoivat koulutusohjelmat sekä muutosneuvottelut. Sarasen kohderyhmät käyttävät ensisijaisesti LinkedIniä, Instagramia, Facebookia sekä Tiktokia. Tutkimuksen mukaan somestrategia ja someviestintä voivat tukea Sarasen liiketoimintaa kasvattamalla Sarasen brändin tunnettuutta, joka helpottaa myyntiä ja tukisi siten myös liiketoiminnan kehitystä. Lisäksi yhteneväinen brändi kasvattaa kohderyhmien mielissä Sarasen asiantuntijuusmielikuvaa.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Sarasen markkinoinnissa ja vuoden 2024 sisältösuunnittelun apuna. Lisäksi opinnäytetyö antoi paljon ajatuksia ja tukea tulevan vuoden suunnitteluun Sarasen markkinoinnissa.