Suomalaiset uutismediat sosiaalisessa mediassa
Kakko, Karoliina (2023)
Kakko, Karoliina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni havainnoin, miten suomalaiset uutismediat käyttävät sosiaalista mediaa. Selvitän, kuinka paljon sisältöä tuotetaan ja minkälaisia aiheita käsitellään. Opinnäytetyöni koostuu laadullista ja määrällistä tutkimusta yhdistävästä osuudesta, jota täydensin teemahaastatteluilla.
Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että ihmiset seuraavat uutisia yhä enenevissä määrin sosiaalisen median kautta. Lukijoiden siirtyessä pois printtilehdestä ja jopa uutissivustoilta sosiaaliseen mediaan, uutismediat ovat saaneet seurata perässä.
Seurasin kuukauden ajan kahtena päivänä viikossa, kuinka monta julkaisua eri sosiaalisen median kanaviin tehtiin ja minkälaisia aiheita käsiteltiin. Sen lisäksi toteutin puolistrukturoidun teemahaastattelun, jossa haastattelin uutismedioiden sosiaalisesta mediasta vastaavia henkilöitä.
Valitsin seurattavaksi kolme eri uutismediaa ja sosiaalisen median alustaa, jotta työ ei paisuisi liian suureksi. Tässä työssä keskityn analysoimaan X:n, Instagramin ja Tiktokin käyttöä. Valitsin nämä alustat sen vuoksi, että niiden käyttäjäkunta ja toimintamekanismi poikkeavat hieman toisistaan.
Rajaan tarkasteluni kolmeen Suomessa toimivaan uutismediaan: Helsingin Sanomiin, Iltalehteen ja MTV Uutisiin. Valitsin nämä mediat, koska halusin mahdollisimman monipuolisen kuvan eri mediakonsernien toimintatavoista. Toinen syy oli näiden medioiden valtakunnallisuus.
Sosiaalisen median roolista toimituksissa kertoo se, kuinka ammattitaitoisesti sitä tehdään. Jokaisella medialla oli erikseen sosiaalisesta mediasta vastaavia henkilöitä. Työssä selvisi, että sosiaaliseen mediaan pyritään jakamaan kevyitä ja tunteita herättäviä aiheita, mutta myös ajankohtaisia ja merkittäviä uutistapahtumia. Toinen huomio oli, että tehtyjen julkaisujen määrä vaihteli paljon eri alustojen välillä.
Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että ihmiset seuraavat uutisia yhä enenevissä määrin sosiaalisen median kautta. Lukijoiden siirtyessä pois printtilehdestä ja jopa uutissivustoilta sosiaaliseen mediaan, uutismediat ovat saaneet seurata perässä.
Seurasin kuukauden ajan kahtena päivänä viikossa, kuinka monta julkaisua eri sosiaalisen median kanaviin tehtiin ja minkälaisia aiheita käsiteltiin. Sen lisäksi toteutin puolistrukturoidun teemahaastattelun, jossa haastattelin uutismedioiden sosiaalisesta mediasta vastaavia henkilöitä.
Valitsin seurattavaksi kolme eri uutismediaa ja sosiaalisen median alustaa, jotta työ ei paisuisi liian suureksi. Tässä työssä keskityn analysoimaan X:n, Instagramin ja Tiktokin käyttöä. Valitsin nämä alustat sen vuoksi, että niiden käyttäjäkunta ja toimintamekanismi poikkeavat hieman toisistaan.
Rajaan tarkasteluni kolmeen Suomessa toimivaan uutismediaan: Helsingin Sanomiin, Iltalehteen ja MTV Uutisiin. Valitsin nämä mediat, koska halusin mahdollisimman monipuolisen kuvan eri mediakonsernien toimintatavoista. Toinen syy oli näiden medioiden valtakunnallisuus.
Sosiaalisen median roolista toimituksissa kertoo se, kuinka ammattitaitoisesti sitä tehdään. Jokaisella medialla oli erikseen sosiaalisesta mediasta vastaavia henkilöitä. Työssä selvisi, että sosiaaliseen mediaan pyritään jakamaan kevyitä ja tunteita herättäviä aiheita, mutta myös ajankohtaisia ja merkittäviä uutistapahtumia. Toinen huomio oli, että tehtyjen julkaisujen määrä vaihteli paljon eri alustojen välillä.