Pärnävaaran urheilukeskuksen puusiltojen uusimistarpeen määritys
Jeskanen, Lari; Mielonen, Ville (2023)
Jeskanen, Lari
Mielonen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938383
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Liperin kunnalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Pärnävaaran urheilukeskuksen ja Liperin Nopsakin ulkoilualueella sijaitsevien puurakenteisten siltojen nykyinen kunto ja niiden mahdollinen uusimistarve. Tavoitteena oli myös kerätä riittävä määrä erilaisia lähtötietoja mahdollista uusien siltojen suunnittelua varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään erilaisia siltatyyppejä ja silloille asetettuja vaatimuksia, kuntotutkimusta ja sen menetelmiä sekä laserkeilausta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli kaikkien siltapaikkojen ja siltojen laserkeilaus ja maanpinnan mallintaminen sekä kuntotutkimuksen tekeminen Pärnävaaran urheilukeskuksen suurimman sillan osalta. Kaikille silloille tehtiin myös laskentatarkastelut kantavuuksien osalta.
Pärnävaaran urheilukeskuksen suurimman sillan kantavat primäärirakenteet todettiin lahovaurioituneiksi. Laskennallisesti osoitettiin, ettei silta kestä sille asetettuja kuormitusvaatimuksia, vaikka se olisi täysin ehjä. Johtopäätöksenä todettiin, että silta olisi uusittava ja raportin loppupuolella esitellään muutamia vaihtoehtoja uudeksi sillaksi sekä vertaillaan niiden elinkaarilaskelmia This thesis was commissioned by the municipality of Liperi with the purpose of establishing the present structural condition and the need for rebuilding wooden bridges located in Pärnävaara outdoor sports centre and Nopsakki recreation area. Another objective was to gather diverse initial information for the future planning of the bridges.
The theory section of the thesis introduces various types of bridges, imposed requirements on them, condition survey and its methods, and laser scanning. The operational focus of the thesis was on laser scanning, terrain modelling of the bridges and bridge sites, and conducting a condition survey for the largest bridge in Pärnävaara outdoor sports centre. Furthermore, load-carrying capacity was calculated for all the bridges.
The primary structures of the largest bridge in Pärnävaara were found to be damaged by wood rot. Calculations indicated that the bridge can not carry the required loads, even when undamaged. In conclusion, it was stated that bridge needed to be rebuilt. Some alternative options for the new bridge are introduced with life cycle analyses in the last section of the thesis.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään erilaisia siltatyyppejä ja silloille asetettuja vaatimuksia, kuntotutkimusta ja sen menetelmiä sekä laserkeilausta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli kaikkien siltapaikkojen ja siltojen laserkeilaus ja maanpinnan mallintaminen sekä kuntotutkimuksen tekeminen Pärnävaaran urheilukeskuksen suurimman sillan osalta. Kaikille silloille tehtiin myös laskentatarkastelut kantavuuksien osalta.
Pärnävaaran urheilukeskuksen suurimman sillan kantavat primäärirakenteet todettiin lahovaurioituneiksi. Laskennallisesti osoitettiin, ettei silta kestä sille asetettuja kuormitusvaatimuksia, vaikka se olisi täysin ehjä. Johtopäätöksenä todettiin, että silta olisi uusittava ja raportin loppupuolella esitellään muutamia vaihtoehtoja uudeksi sillaksi sekä vertaillaan niiden elinkaarilaskelmia
The theory section of the thesis introduces various types of bridges, imposed requirements on them, condition survey and its methods, and laser scanning. The operational focus of the thesis was on laser scanning, terrain modelling of the bridges and bridge sites, and conducting a condition survey for the largest bridge in Pärnävaara outdoor sports centre. Furthermore, load-carrying capacity was calculated for all the bridges.
The primary structures of the largest bridge in Pärnävaara were found to be damaged by wood rot. Calculations indicated that the bridge can not carry the required loads, even when undamaged. In conclusion, it was stated that bridge needed to be rebuilt. Some alternative options for the new bridge are introduced with life cycle analyses in the last section of the thesis.