Hur företag använder digitala kanaler för att fånga kundens intresse
Johansson, Felix; Boman, Gabriel (2023)
Johansson, Felix
Boman, Gabriel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138849
Tiivistelmä
I vårt examensarbete skriver vi om hur företag använder digitala kanaler för att fånga kundens intresse. Digital marknadsföring är aktuellt inom marknadsföring och det är något som företag satsar mer och mer på. Syftet är att få en förståelse över hur man kan använda digitala kanaler på bästa sätt för att fånga kundens intresse. Frågeställningar för denna uppsats är: Hur använder företag digitala kanaler för att fånga kundens intresse? Vilka digitala kanaler fungerar bäst och i vilka sammanhang? Vilka processer använder sig företag av? I arbetet har vi använt oss av intervjuer, böcker och vetenskapliga artiklar för att få fram information om ämnet. Vi har sedan sammanställt informationen som samlats in under olika rubriker för att få struktur på uppsatsen. Det vi kom fram till var att företag behöver använda digitala kanaler som passar deras bransch och målgrupp. Populära digitala kanaler som ofta används och som är ofta är effektiva är till exempel Facebook, Instagram och Google. För att nå en yngre målgrupp passar ofta kanaler som Instagram medan en äldre målgrupp kan nås lättare via Facebook. In our thesis we write about how companies use digital channels to capture interest among customers. Digital marketing is relevant within the field of marketing, and companies are investing more time and resources in this. The purpose is to gain an understanding of how to use digital channels in the best way to gain customer interest. The research questions for this thesis are: How do companies use digital channels to capture customer interest? Which digital channels work best and in what contexts? What processes do companies use? In our work, we utilized interviews, books and scientific articles to gather information on the subject. We have then organized the collected information under various headings to structure the thesis. What we found was that companies need to use digital channels that suit their industry and target audience. Popular digital channels that are often used and are frequently effective include for example, Facebook, Instagram and Google. To reach a younger audience, channels like Instagram are often suitable, while an older audience can be more easily reached through Facebook.