Taustatutkimus pienten lasten vaatemalliston pohjaksi
Yli-Ojanperä, Riina (2010)
Yli-Ojanperä, Riina
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292127
Tiivistelmä
Nykyiset aikuisten maailmasta kopioidut lastenvaatetrendit olivat opinnäytetyön innoittajina, ja niiden vastineeksi haluttiin tarjota vaihtoehto, joka antaa lasten olla lapsia. Työn tarkoituksena oli luoda vahva pohja lastenvaatemallistolle. Työn päätutkimuskohteeksi valittiin lasten kasvu ja kehitys sekä siihen liittyen lapsen vartalon muuttuvat mittasuhteet. Tärkeässä osassa työssä olivat myös lastenvaatteiden mitoitus ja mittataulukot.
Lisäksi työssä tutkittiin lastenvaatteiden erityisvaatimuksia vaatetusfysiologian näkökulmasta sekä huomioitiin lastenvaatteille asetetut turvallisuusstandardit. Malliston arvopohjaa lähdettiin rakentamaan lastenvaatteiden trendejä sekä laadukkaan tuotteen ominaisuuksia tutkimalla.
Lastenvaatteiden markkinoita ja mahdollisia kilpailijoita kartoitettiin markkinatutkimuksen avulla. Markkinatutkimus kohditettiin Kokkolan markkina-alueelle sekä Suomessa toimiviin verkkokauppoihin. SWOTranalyysiä käytettiin tuotteiden kilpailukyvyn arviointiin. Niin kutsutulla nelikenttäanalyysimenetelmällä puntaroitiin malliston vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Lopuksi luotiin malliston tunnelmaa ja arvoja kuvaamaan mielikuva- ja värimaailmataulut.
Työn tuloksena saatiin nykyaikaistettu lastenvaatetuksen mittataulukko sekä peruskaavat uusilla mitoilla piirrettynä. Työstä saatiin arvokasta tietoa lastenvaatteiden mitoituksesta, millä luotiin pohjaa yrittäjyydelle. Perusteellisen taustatyön jälkeen voidaan siirtyä eteenpäin liikeidean toteuttamiseksi.
Lisäksi työssä tutkittiin lastenvaatteiden erityisvaatimuksia vaatetusfysiologian näkökulmasta sekä huomioitiin lastenvaatteille asetetut turvallisuusstandardit. Malliston arvopohjaa lähdettiin rakentamaan lastenvaatteiden trendejä sekä laadukkaan tuotteen ominaisuuksia tutkimalla.
Lastenvaatteiden markkinoita ja mahdollisia kilpailijoita kartoitettiin markkinatutkimuksen avulla. Markkinatutkimus kohditettiin Kokkolan markkina-alueelle sekä Suomessa toimiviin verkkokauppoihin. SWOTranalyysiä käytettiin tuotteiden kilpailukyvyn arviointiin. Niin kutsutulla nelikenttäanalyysimenetelmällä puntaroitiin malliston vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia. Lopuksi luotiin malliston tunnelmaa ja arvoja kuvaamaan mielikuva- ja värimaailmataulut.
Työn tuloksena saatiin nykyaikaistettu lastenvaatetuksen mittataulukko sekä peruskaavat uusilla mitoilla piirrettynä. Työstä saatiin arvokasta tietoa lastenvaatteiden mitoituksesta, millä luotiin pohjaa yrittäjyydelle. Perusteellisen taustatyön jälkeen voidaan siirtyä eteenpäin liikeidean toteuttamiseksi.